Ko ti koronavirus »odnese« počitnice ...
Svetovalnica | 03.09.2020, 09:39 Mirjam Judež
V današnji Svetovalnici smo govorili o pravicah potrošnikov ob odpovedi turističnih aranžmajev. Z nami je bil Matjaž Jakin iz Zveze potrošnikov Slovenije. »Ljudi bi opozoril na nekaj, kar ni vedno jasno. Obstaja turistični aranžma, kjer gre za več storitev skupaj (namestitev, prevoz, … ). Če gre za tako paketno potovanje, je agencija v vlogi organizatorja potovanja. Zakonodaja za ta namen je sprejeta. Če pa gre samo za eno storitev, potem se ta zakonodaja ne uporablja, pravice potrošnikov so drugačne.«
Pravice v primeru paketa oz. aranžmaja
»Če pride do izrednih razmer (koronavirus, zaprtje meja), zaradi katerih je lahko potrošnik odpovedal potovanje oz. aranžma, je potrošnik upravičen do povračila denarja v roku 14 dni od odstopa pogodbe. Vmes je bil sprejet interventni zakon, ki je veljal do 31. maja 2020. Ta zakon je zamaknil vračilo denarja namesto v 14 dni na 12 mesecev - torej morajo čakati na denar do 31. 5. 2021. A tu gre le za potovanja, ki so bila odpovedana zaradi epidemije.«
Vračilo denarja v vrednotnicah je možnost, ne zahteva!
»Sprva se je izdajalo vrednotnice, prihajalo je tudi do sporov, saj komuniciranje agencij ni bilo transparentno. Agencije so namreč izdajale vrednotnice, kot da je to edina možnost, je pa to izbira! Zakon je res omenjal vrednotnice, te pa niso bile obvezne, to je bila samo ena možnost, ki jo je organizator ponudil, če se potrošnik zanjo ni odločil, lahko zahteva vračilo denarja. Se lahko stori kaj za nazaj (tisti, ki so jim bile vrednotnice nekako »vsiljene«)? Če je potrošnik izrecno sprejel to vrednotnico, bi težko rekel, da je ne želi več. Če pa je šlo za zavajanje, bi lahko potrošnik še vedno poskusil zavrniti to vrednotnico in zahtevati vračilo denarja. Naj pove, da niti ni imel izbire in vrednotnice ne želi. V takih primerih gre lahko tudi za zavajajočo prakso, ki je v nasprotju z zakonodajo. Tržni inšpektorat lahko odloča o morebitnem prekršku, tu pa so zadaj globe, ki ne rešijo spora, a morda vseeno pride do dogovora.«
Lastne organizacije potovanja – nakup letalske vozovnice prek spleta, rezervacija namestitve
»Če potrošnik rezervira letalsko vozovnico prek spletne platforme, so letalski prevozniki dolžni vrniti denar, ne te platforme, zato naj se obrnejo neposredno na letalskega prevoznika. Tudi, če kupi karto prek turistične agencije, naj gre zahtevek potrošnika na letalskega prevoznika. Vedno je odvisno od dobre volje ponudnikov. Posredniki (spletne strani, agencije, …) lahko pomagajo, ukrepajo v imenu potrošnika, odgovornost pa je vedno na ponudniku (letalska družba ali hotel). V teh negotovih časih, ko države prihajajo in odhajajo z rdečih seznamov, bi rekel, da se mora potrošnik zavedati, da vedno lahko pride do preobrata. Jaz bi preprosto vprašal ponudnika hotela, če lahko odpovem bivanje, če pride njihova država na rdeč seznam oz. če bo v Sloveniji obvezna karantena. Naj se res pozanimajo vnaprej, če bodo lahko odpovedali ali prestavili, preverijo naj, kakšni so njihovi pogoji in naše pravice.«