Matjaž MerljakMatjaž Merljak
Andrej NovljanAndrej Novljan
Študent, šola, vzgoja (foto: Pixeles)
Študent, šola, vzgoja

Ko študent bolnemu kolegu proda zapiske... Kje smo zgrešili pri vzgoji?

| 14.03.2019, 10:57 Rok Mihevc

Vzgoja ni priprava na življenje, vzgoja je življenje, smo slišali v Svetovalnici, v kateri smo gostili dr. Dejana Hozjana s Pedagoške fakultete na Primorskem.

Ključne so vrednote

Pri vzgoji ne gre samo za oblikovanje znanja, ampak za vrednote, ki so ključne. V sodobni družbi se srečujemo z umikom tradicionalnih vrednot, vzpostavlja se sistem pluralnosti, ki relativizira vrednote. "Težava pri tem je to, da pluralnost postavlja v ospredje posameznika, predvsem njegovo ugodje. Manjka pa čut za sočloveka in družbo."

Najpomembnejši rezultat vzgoje je strpnost

Ta individualizem je podlaga za vznik vseh dopustujočih vzgoj, ki postavljajo otroka na pediestal, da se poučiti ugodno. Pri tem pozabljamo, da življenje ni samo ugodje, ampak še kaj drugega, pravi Hozjan. "Individualizem je zelo pereča tematika. Pri študentih se pojavlja, da si zapiske prodajajo ob odsotnosti in bolezni. Meni pa se zdi sočutno, da nekomu, ki ga ni, zapiske posodiš in mu pristopiš naproti." Tu potem pade domina in rezultat je lahko strašljiv če tako vzgajamo mladostnike.

Dejan Hozjan
Dejan Hozjan © Rok Mihevc
Pomemben je zgled

Starši so danes v nezavidljivem položaju, tradicionalen način vzgoje se kaže, kot da je odslužil. Umanjka tudi prenos s starejše generacije na mlajšo. "Šole dobivajo učence, ki so obraz permisivne vzgoje. Nimajo meja in osnovnega vrednostnega sistema. Tako iščemo načine, kako staršem in učiteljem pomagati. Zavedamo se, da je treba pokazati meje in razvijati vrednote na primeren način." Na vzgojo vpliva ogromno dejavnikov, ki jih ne morejo kontrolirati. "Zato se sam izogibam podajanju navodil, kako oblikovati posameznika. Pri vsakem otroku neko pravilo popolnoma drugače funkcionira. Pomemben je tudi zgled staršev in vseh tistih, ki ga vzgajajo."

Za vpis pomembneje od točk to, kakšen človek si

Velika večina študentov pedagoškega poklica je prišla na fakulteto z namenom delati dobro za otroka. "Verjamem, da imamo v slovenskem prostoru dobre učitelje, je pa res, da je težava ta, da je za vpis potrebno število točk, ne pa kakšen človek je. Na tem bi morali več delati. Ko vstopiš v razred, nisi strokovnjak na določenem področju, ampak oseba." Učitelj namreč vedno bolj postaja mentor, ki učenca vodi skozi nek proces, ki te pripravlja, kako med različnimi informacijami tehtati. Vloga učitelja se je spremenila, zato je toliko bolj pomembno, da je on tisti, ki pomaga razvijati t.i. procesne kompetence, je v oddaji še povedal Dejan Hozjan.


Oddajo je pripravila in vodila Nataša Ličen.

PREBERITE ŠE:

 

Moški na srečanju na Sladki Gori (photo: Igor Vojinović) Moški na srečanju na Sladki Gori (photo: Igor Vojinović)

150 mož želi biti odgovornih v družini in družbi

Na Sladki Gori je danes potekalo 4. vseslovensko srečanje mož, očetov in sinov. Po sveti maši so zbrani prisluhnili okrogli mizi. Na njej so sodelovali celjski škof Maksimilijan Matjaž, družinski ...

Marko Rijavec (photo: Robert Božič) Marko Rijavec (photo: Robert Božič)

Če vera ni del našega dihanja, lahko postane breme

V torkovem Misijonskem jutru v tednu Radijskega misijona smo z župnikom iz Idrije Markom Rijavcem razmišljali ob odlomku izpovedi vere: »In se je utelesil po Svetem Duhu iz Marije Device kot človek.«