Cveti in raste na strehi šole
Slovenija | 28.05.2015, 15:13 Nataša Ličen
V Dijaški oddaji, ki jo tedensko pripravljamo na radiu Ognjišče, smo obiskali dijake in dijakinje Gimnazije Jožeta Plečnika v Ljubljani, ki je uvrščena v mrežo »ekošol«. Dijaki kot posamezniki in šola kot celota se zavezujejo k spoštovanju in uresničevanju pravil urejenega okolja v šoli in njeni okolici. Poleg vsakodnevne skrbi za čisto in urejeno šolo sodelujejo v vrsti mednarodnih in šolskih ekoloških projektov. Med pobude za izboljševanje urejenosti šole in izvedbo raznih inovativnih idej v zadnjem šolskem letu sodi tudi uresničitev šolskega vrta na eni od zunanjih teras gimnazijske stavbe. Pogovarjali smo se z dijaki, ki so pomagali pri urejanju in zasaditvi vrta ter z mentoricama, ki sta glavni, da vrt raste in se razvija, z njim pa veselje in navdušenje za rastline pri skupini mladih.
Gimnazijski vrt je zgodba o uspehu
Darja Silan, profesorica in koordinatorica slovenskih srednjih ekošol: »Med osnovnimi načeli »ekošole« je, da se dijake motivira in vključi k odgovornejšemu odnosu do okolja, proces je dolgotrajen. Upad števila »ekošol« je ob prehodu iz osnovne v srednjo šolo izjemno velik. Mi pa bi radi to navdušenost in pripravljenost za delo pri mladih obdržali, da bi spoznali življenje in uvideli možnosti spoznavanja v živo. Gimnazijski vrt je učilnica v naravi. Navdušila me je knjiga g. Jesenka z naslovom »Vrt - učilnica življenja« in prav to bi rada dosegla tudi s tem projektom zasaditve rastlin na terasi šole. Prostor zunanje terase je res zelo sončen, a so pogoji za rast lahko zelo stresni, ko pa smo spoznali inovacijo zelenih kock, s pomočjo katerih se v zemlji ohranja vlaga, pa smo se odločili preizkusiti. Dijaki so sami izdelali lesene gredice, klopi, zasadili sadike in zdaj veselo zalivajo ter skrbijo za vrt. Seveda smo imeli pomočnike, sodelavce in sponzorje. Vrt je naše darilo dijakom in obenem zaveza, da jih bomo spodbujali k čudenju vsega, kar tu nastaja, da bodo za rastline skrbeli in bodo zanje tudi odgovorni.«
Alenka, Manja, Lucija in Pija: »Na šoli želimo spodbuditi ustvarjalno gibanje. Vrt nam je zelo všeč, ker je nekaj posebnega in ga nima vsaka šola. Sami smo sadili in občutek, ko vidimo, kako raste je zelo v redu. Tu se lahko sprostimo med krajšim odmorom v šoli. Predstavlja tudi samooskrbo, h kateri bi morali težiti in je res dober občutek. Pomembno se nam zdi, da razgibamo šolsko okolje in da se počutimo, čeprav smo v šoli, bližje naravi. V času glavnega odmora, namesto da bi posedali po hodnikih, zdaj pridemo na teraso, zalijemo rastline, kaj uredimo ali pa se samo sončimo in smo na zraku. »
Leja, Rok, Gašper, Urška in Tim: »Ta vrt je odličen prostor, kamor bi lahko prihajalo več dijakov. Lepo je videti teraso polno zelenjave in ostalih rastlin. Samooskrba se nam zdi zelo pomembna, posebej zaradi stanja, v katerem smo. Za rastline se zanimamo, tudi doma skrbimo za svoje rastline, vsaj nekateri. Manj denarja porabimo, če skrbimo za svojo hrano. Zdaj, ko imamo vrt na terasi šole in smo zanj tudi odgovorni, pogosteje spremljamo tudi vremensko napoved. Nastala je lepa celota, na kar smo zelo ponosni.« Misliti si ne morete, kako mladi uspejo na različnih področjih povezati okolje in življenje
Helena Kregar, profesorica: »Na tej naši mali terasi ob učilnici nastaja prav simpatični mali mestni vrt. Zelo smo veseli, da nam je podvig z vrtom uspel. Dijake mnogokrat težko spravimo v naravo, s tem vrtom pa smo naravo pripeljali v urbano okolje, ta naša mala terasa je postala pravo malo zatočišče. Vrt ni obveza, radi bi ustvarili učilnico v naravi, ki bi nadomestila mnoge laboratorijske in terenske vaje, vrt omogoča številne meritve in upamo, da bo tovrstno učenje uspešno.«