Mateja SubotičanecMateja Subotičanec
Aleš KarbaAleš Karba
Rok MihevcRok Mihevc

Rene Carayol: "Bodite unikatni, posebni, drugačni!"

Slovenija | 27.05.2010, 10:10

Rene Carayol, eden vodilnih svetovnih poslovnih gurujev, ki se je specializiral za vodenje in kulturo ter izjemen govornik, je minuli teden predaval ob odprtju 15. Slovenske marketinške konference.

Enkratne izkušnje je pridobil s sodelovanjem v upravnih odborih največjih britanskih in ameriških organizacij, kot so Marks & Spencer, Pepsi, IPC Media, Inland Revenue in druge. Sodeluje z javnimi, zasebnimi podjetji in neprofitnimi organizacijami. Seznam njegovih poslovnih izkušenj je dolg. A ni samo poslovnež.

Je tudi publicist, pisatelj, časopisni kolumnist, poročevalec na BBC in Sky News in še marsikaj drugega. Rojen v Afriki, živi v Angliji. Tesno je sodeloval z nekaterimi najboljšimi svetovnimi voditelji kot so: Bill Clinton, Kofi Anan, Colin Powel, sir Richard Branson (korporacija Virgin).

Rene Carayol je v skoraj enournem predavanju podal le nekaj misli, a jih temeljito podkrepil s primeri. Morda bo zapis, ki ga prebirate, bolj namenjen tistim na vodilnih položajih v podjetjih, a v njegovem nastopu lahko prav vsak najde nekaj zase.

"Če vaši zaposleni ne verjamejo v podjetje, potem tudi vaši kupci ne bodo verjeli v vaše izdelke."

Carayol je poudaril, da je kultura v podjetju vplivnejša od strategije. Ni samo pomembnejša, ampak močnejša. Kultura pomeni način, kako se lotevaš izzivov. Ne, kaj rečeš, temveč, kaj narediš. "Način vodenja je tisti, ki je ključen, ne strategija. Če vaši zaposleni ne verjamejo v podjetje, potem tudi vaši kupci ne bodo verjeli v vaše izdelke." Kulturo podjetja določi vodstvo s svojimi dejanji in vedenjem. Kultura se gradi od vrha navzdol, nikoli obratno.

"Preveč podjetij se ukvarja s šibkostmi, s pomanjkljivostmi, s tem, kaj gre lahko narobe. Evropsko razmišljanje je: nočem izgubiti. Pepsi je razmišljal: jaz hočem zmagati," pravi karizmatični govornik. "Mi nimamo Coca-cole, imamo pa boljše ljudi. Najboljši vedo, katere so dve ali tri stvari, ki jih obvladajo in jih izpopolnjujejo do perfekcije. Kaj je tisto, kar vas bo pripeljalo na vrh podjetja? Dve ali tri prednosti, ki jih imate, so ključne. Razmišljajte o njih. Ni treba, da je vsak dober v vsem."

"Napačna predvidevanja so lahko dobra priložnost za učenje."

Rene Carayol
Rene Carayol © Rene Carayol
Carayol je na začetku svojega zanimivega predavanja povedal zanimivo zgodbo o tem, kako so ga povabili kot tujega predavatelja na konferenco, ki se je je udeležilo veliko slušateljev. Carayol je prispel nekoliko prej in pred dvorano, v kateri naj bi predaval, se je ustavil drag avto, iz katerega je izstopila popolna dama. Vprašala ga je: "Kje bo predavanje?" Prijazno ji je odgovoril. Popolna dama mu je misleč, da je njen "postrežček", obesila svoj plašč čez roko in odkorakala na kraj, ki ji ga je zaupal. Na predavanje je prišel s plaščem, ki je še vedno visel preko roke in prek mikrofona na govorniškem podu pozval lastnico, naj pride ponj. Tišina. Še enkrat je povabil damo v ospredje. Končno je vstala in se približevala odru. "To je bil najdaljši sprehod, kar sem ga kdajkoli videl." Bistvo te zgodbe: napačna predvidevanja so lahko dobra priložnost za učenje.

"Vsak ima dve ali tri prednosti, ki naj jih razvija. Vodstvo naj mu omogoča, da bo svoje prednosti lahko uporabil v korist podjetja."

Glavno vodilo Carayolovega predavanja je bilo, kako preiti iz upravljanja (ang. managing) v vodenje (ang. leadership). Upravljanje, ki zajema strategijo, načrtovanje, izvajanje procesov in nalog, je po Carayolovih besedah strojna oprema. A stvari poganja "software" oz. vodenje, ki vsebuje vizijo, kulturo, time in ljudi oz. zaposlene. Vse evropske kulture naravnane k temu, da nočejo izgubljati, ameriške pa k temu, da hočejo zmagovati. Udeležencem Slovenske marketinške konference je s primeri pokazal, kako pomembno je, da je vsak posameznik v ekipi dobro motiviran in ima jasno določene cilje pred seboj.

Ko danes iščemo zaposlitev, še vedno večina vodilnih v podjetju pričakuje čim daljši seznam kandidatovih sposobnosti. Carayol pravi, da je bolje imeti manj izurjenega človeka v ekipi, ki pa ima pravo kulturo - je strasten pri delu, se predaja nalogam v celoti in si prizadeva za reševanje ciljev in ne samo opravljanje nalog, ki so mu bile naložene. Meni, da so pomembnejše od sposobnosti lastnosti in odnos posameznika, ki naj bi bili sorodni s kulturo podjetja. Sposobnosti se vsak lahko nauči in jih razvija s pomočjo tečajev, izobraževanja, medtem ko visoka usposobljenost kandidata še ne pomeni, da bomo v službo dobili dobrega sodelavca. Pomisli, v čem si boljši in tisto izpostavi! Ni pomembno, da posameznik nima vseh potrebnih veščin. S pravo kulturo, odnosom in motivacijo lahko cilj kljub vsemu doseže.

© Rene Carayol

Današnja družba stremi k popolnosti. Vsak naj bi bil dober v vsem, kar ni prav, meni Rene. Vsak ima dve ali tri prednosti, ki naj jih razvija. Vodstvo naj mu omogoča, da bo svoje prednosti lahko uporabil v korist podjetja. Vsak naj pri sebi razmisli, v čem je zares dober in to izpostavi. Pri tekmovanju ne gre več za biti najboljši; vsakdo se namreč trudi, da bi bil najboljši. Zmagovalci so tisti, ki si prizadevajo biti edinstveni, posebni in različni.

Recesija ne prizanasa © Rene Carayol

Kriza je po Carayolovem mnenju posledica pomanjkanja zaupanja. "Moramo priti do zaupanja, ki si ga zaslužimo in recesija je pravi trenutek, da pridemo nazaj v pravo formo," pravi Carayol. Dodaja, da bi se morali v času konjunkture obnašati, kot da je kriza in le tako bi bili lahko na njo pripravljeni. Recesija je prizadela mnogo (šibkih) podjetij, a prizanesla stabilnim. V podjetju pa bi se morali obnašati kot da je vsak dan recesija in se vsak dan obnašati preudarno.

"Najpomembnejših stvari se ne da izmeriti."

Nobena organizacija se ne spreminja od spodaj, ampak od zgoraj – pri vodstvu. Sodobni managerji poudarjajo, da je vse v planih, strategijah, procesih, številkah. A najpomembnejših stvari se ne da izmeriti, pravi Rene Carayol. Pomembnejši od številk so dobri odnosi vodstva z zaposlenimi, komunikacija z njimi in poslušanje. "Vodenje ni upravljanje. Vodenje je usmeriti ljudi k viziji podjetja." Pravi, da so bistvene tri lastnosti vodij: optimizem, to, da stoji za tem, o čemer govori in najbolj bistveno, vodja naj ima rad ljudi. Upravljalec oz. manager govori strategijo, vodja pa pove zgodbo, v katero se lahko podrejeni vživi in se z njo poveže.

© Rene Carayol

Sir Richard Branson (Virgin) je dislektik. Na videokonferenci s 3.000 slušatelji je 6 krat začel odgovarjati na prvo vprašanje, ki mu ga je zastavil Carayol in sicer: v čem je uspeh Virgin-a, kako so postali tako veliki in uspešno. Pri odgovoru se mu je zatikalo, a ni dovolil, da bi mu zastavil naslednjega. Tolikokrat je začel, da mu je v 6. poizkusu končno uspelo. Dislektik je imel težave s koncentracijo in tremo.... toda: "Zmagovalci nikdar ne odnehajo, ti, ki vržejo puško v koruzo, nikoli ne zmagajo!"

© Rene Carayol

David Smith iz trgovske verige ASDA (angleški Wal Mart, 2. največja trgovska veriga v VB po tržnem deležu): Vsak ponedeljek ob 9h se osebno dobi s svojimi ljudmi in jim postavi le dve vprašanji: kakšna je bila prodaja v minulem tednu in kako se njegovi zaposleni počutijo. Z njimi govori na 4 oči (ne prek maila, ne prek interneta, ne prek posrednikov) in njihove pripombe tudi upošteva. Kakor se ti obnašaš do svojih ljudi, se bodo oni do svojih (tvojih) strank.

© Rene Carayol

David Fairhurst (McDonald's): Prej so imeli strategijo, da v McDonaldsu, kjer so mladi najboljše stranke, delajo oz. strežejo mladi. Prodaja je začela padati. Spremenili so koncept. Ekipi mladih so dodali starejšega od 50 let. V "fast food" restavracijah so s tem ukrepom prodajo spet dvignili za 20%. Starejši so bolj umirjeni, imajo drugačen odnos, hkrati pa so zgled mladim prodajalcem.

Bodi unikaten, poseben in drugačen. Ameriške letalske družbe na različne načine zabavajo svoje potnike. South West Airlines tudi z "rapanjem" stewardov. Ko je delo zabavno, so stvari (dobro) narejene. Zabavaj se pri delu, bodi TI!

V spodnjem video-posnetku Rene Carayol govori o tem, kaj ločuje zmagovalce od poražencev. O vodenju in kulturi. In o tem, kar ste prebrali zgoraj. Če razumete angleško, ogled toplo priporočamo.

Slovenija, Svet
Karin Kanc, je v letu 2024 izbrana za naj diabetičarko (photo: Jure Makovec) Karin Kanc, je v letu 2024 izbrana za naj diabetičarko (photo: Jure Makovec)

Kako in kaj jesti

Z dr. Karin Kanc, doktorico medicine, specialistko interne medicine, iz zasebne ordinacije Jazindiabetes, tudi integrativno psihoterapevtko, smo ob Svetovnem dnevu sledkorne bolezni, ob Tednu ...