Tako Slovenec, da bolj ne bi mogel biti
Novice | 22.07.2024, 11:55 Maja Morela
V Šempolaju, rojstnem kraju Alojza Rebule, je pod okriljem Slovenske prosvete iz Trsta včeraj potekala prireditev ob 100. obletnici pisateljevega rojstva. Dogodek se je začel z mašo zadušnico. Sledilo je odkritje spominske plošče in nato večdelna prireditev z naslovom Enkrat še videl bi rad dim nad Itako rodno. Zbrane je nagovoril tudi nekdanji predsednik republike Borut Pahor.
»Alojz Rebula je bil mož vere, krščanski intelektualec in pronicljiv mislec.«
Mašo zadušnico je daroval goriški nadškof Carlo Roberto Maria Radaelli. Ta je v homiliji poudaril so diktature po obeh vojnah narekovale življenje, kar je Alojz Rebula občutil na lastni koži. »V prozi se je jasno opredelil za svobodo človeka, za mir med narodi in za spoštovanje človekovih pravic. V boju proti zlu ni uporabljal strelnega orožja, pač pa kot prerok Jeremija orožje besede. Doživel je in mi z njim, da je mir ponovno osrečil Evropo in pravičnost je zrasla iz Jesejeve korenike. Alojz Rebula je bil mož vere, krščanski intelektualec in pronicljiv mislec.« Homilijo nadškofa Radaellija je v slovenskem jeziku za naš radio pripravil škofov vikar za Slovence v Gorici Karlo Bolčina.
Pridiga škofa Radaellia
»Gorje pastirjem, ki pogubljajo in razganjajo ovce moje paše,« govorí Gospod. Tako nas je nagovoril prerok Jeremija na začetku poslušanja današnje Božje besede. Na koga se nanaša? Koga omenja z besedo pastirji? Glede na to, da smo sedaj v cerkvi in Cerkev vodijo pastirji, bi napačno mislili, da Jeremija obtožuje duhovnike, ki so imeli v zgodovini Izraela pomembno vlogo: duhovno, družbeno in tudi politično.
V resnici pa Jeremija namenja svoje stroge besede voditeljem naroda, posebno kralju, in vsem, ki so krojili usodo ljudstva in njegovo življenje. Obtožba ima dva argumenta: prvi, da so zapustili Boga in njegove zapovedi, drugi pa, da so ravnali krivično in sebično v odnosu do podrejenih. Prerok tudi napoveduje kazen, strogo kazen: izgnanstvo. Izgnanstvo ne pomeni samo zapustiti svoje domove in jih prepustiti na milost in nemilost časa in okoliščin, pač pa tudi suženjstvo, odvzem svobode, uničenje identitete in ponižanje osnovnih človekovih pravic. Vse to se je tudi uresničilo in narod je moral zaradi nesramnosti voditeljev na odgovornih mestih trpeti približno sedemdeset let. A Jeremija ne dokonča svoje razprave z obtožbo, pač pa z upanjem in obljubo. Prišel bo iz Davidovega rodu človek, ki bo rešil narod in zopet dal pravičnosti pravo mesto.
Preteklo stoletje, doba, v kateri je živel Alojz Rebula, je bilo tudi zaznamovano s podobnimi doživetji: vladarji Evrope so dovolili dve svetovni vojni, med njima in po njiju so diktature krojile usodo evropskega človeka, mnogi so šli v izgnanstvo, mnogi se niso vrnili domov. Alojz Rebula je to občutil na lastni koži in se je v prozi jasno opredelil za svobodo človeka, za pravični mir med narodi, za spoštovanje človekovih pravic. Ni uporabljal strelnega orožja v boju proti zlu, pač pa s prerokom Jeremijem orožje besede.
Doživel je, in mi z njim, da je mir zopet osrečil Evropo in pravičnost “je zrasla iz Jesejeve korenike”.
Alojz Rebula je bil mož vere, krščanski intelektualec, pronicljiv mislec, a dogodki v njegovih mladostnih letih so nekoliko omajali njegovo zaupanje v božjo pravičnost in pretresli njegovo krščansko osebnost, ki ima svoje zametke tu, v tej cerkvi, pri tem krstnem kamnu. Toda o njem lahko rečemo, podobno kakor Pavel v pismu Efežanom: “Brat, zdaj si se v Kristusu Jezusu ti, ki si bil nekoč oddaljen, po Kristusovi krvi približal. Kajti on je naš mir, on, ki je iz obeh (Izraelca in pogana) napravil eno, s tem da je podrl steno pregrade, to je sovraštvo”. Ko je iskal smisel življenja, ko je poglabljal v sebi spoznanje Boga, ko je motril človeka, posebno v romanu V Sibilinem vetru, je končno prišel do rezultata: “Če je tisti, ki vse ureja, torej Bog (…) dopustil, da se je z njegovim lastnim sinom v zgodovini zgodilo, kar se je, s Kalvarijo na koncu, potem lahko dopusti tudi ne eno, ampak sto atomskih vojn. In to se dogaja: Bog dopušča vse”. (Delo, intervju, 15.06.2014). Alojz Rebula je svojo vero tako izpilil, tako poglobil, tako pojasnil, da je sam postal vzor in učitelj.
Ko se je postaral, se še ni umaknil iz javnega življenja, ni še sprejel Jezusovega povabila iz današnjega evangelija: »Pojdite sami zase v samoten kraj in se malo odpočijte!«.
Tudi v visoki starosti so ljudje “Iz vseh mest skupaj peš hiteli in prišli tja pred njimi”. Radi so poslušali njegove modre besede, radi prebirali njegovo knjige v bogatem slovenskem jeziku. On pa je bil kot Jezus, o katerem Marko piše: “Zasmilili so se mu, ker so bili kakor ovce, ki nimajo pastirja, in jih je začel učiti mnogo stvari”. Da, veliko naukov in napotkov nam je zapustil, zato mu iskreno želimo, da se sedaj res umakne na samoten kraj in spočije v Bogu.
Živimo v obdobju slovenstva, ki je vrhunec našega narodnega razvoja, pa je na prireditvi izpostavil slavnostni govornik, nekdanji predsednik države Borut Pahor. Po njegovih besedah je Rebula že leta 2014 preroško ocenil, da se lahko ponovno zgodijo nemirni časi, ker usoda Evrope ni gotova. Akademiku se je zahvalil za demokratične poglede na svet. »Hvala svetilniku našega demokratičnega stremljenja za smer, ki nam kaže, da lahko mislimo različno, da celo moramo razmišljati vsak po svoje, a da ne smemo nikoli delati drug proti drugemu.«
»Alojz Rebula je bil tako Kraševec, da bolj ne bi mogel biti. Tako Slovenec, da bolj ne bi mogel biti. Tako kristjan, da bolj ne bi mogel biti. A je vendarle ponavljal in poudarjal, da je najprej, pred vsem tem, človek.«
Slavnostni govor bivšega predsednika republike Boruta Pahorja na prepolnem igrišču slovenske šole v Šempolaju pri Nabrežini pri Trstu. 100 let rojstva Alojza Rebule, velikana duha in slovenske besede. pic.twitter.com/Hy3FvtlR68
— Borut Pahor (@BorutPahor) July 21, 2024
Slovesnosti se je udeležila tudi državna sekretarka Vesna Humar. »Redki so, ki so znali univerzalnost človečnosti ubesediti na tako preprost in hkrati vseobsegajoči način kot Alojz Rebula. Ki je bil tako Kraševec, da bolj ne bi mogel biti. Tako Slovenec, da bolj ne bi mogel biti. Tako kristjan, da bolj ne bi mogel biti. A je vendarle ponavljal in poudarjal, da je najprej, pred vsem tem, človek,« je dejala v pozdravnem nagovoru.