Kakšno ceno epidemije bomo plačale medijske hiše?
Slovenija | 28.03.2020, 09:34 Alen Salihović
Mediji smo v minulih dneh opravljali, in še opravljamo veliko delo, v to so prepričani tako novinarji, predstavniki stanovskih organizacij in tudi predstavniki vlade. Ne glede na medijsko hišo, se v teh dneh vsi soočamo z odpovedmi oglasov, ki so levji delež prihodkov in predstavljajo vir preživetja. Mediji morajo biti v krizi verodostojni.
»Čeprav je nehvaležno ocenjevati delo drugih novinarskih kolegov, pa se moramo v ZNP tudi jasno distancirati od dela novinarjev, ki ukrepe države, s katerimi skuša ta ustaviti širjenje koronavirusa, prikazujejo kot nekakšno uvajanje politične diktature. Gre za ravnanje, ki z novinarsko etiko in profesionalnostjo nima ničesar skupnega,« poudarja predsednik Združenja novinarjev in publicistov Matevž Tomšič. Podobno meni tudi novinarka Večera Damjana Žišt. »Potrebno se je pogovarjati z uradnimi institucijami ter pristojnimi. Da skušamo dobiti tudi kakšne izjave ljudi, ki so oboleli. V poplavi veliko informacij moramo dejansko novinarji slediti temu, da smo v službi ljudi, da delamo za ljudi,« je dejala Žištova.
Da smo mediji izjemnega pomena je v minulih dneh večkrat povedal tudi glavni vladni govorec v času soočanja z epidemijo Jelko Kacin. »Hvala za vaše sodelovanje predvsem v luči dejstva, da vse to kar pripovedujemo, predvsem pa kar vse smo skupaj dosegli ne bi bilo mogoče brez aktivne pomoči in vašega sodelovanja, govorim o vas medijih in predstavnikov medijev.«
A po vseh lepih besedah pride čas obračuna. Številne odpovedi oglasov danes ne kažejo nič dobrega. Profesor Žiga Turk, ki je del ekipe, ki je pripravila prvi nabor ukrepov za blaženje epidemije se strinja, da je vloga medijev v katastrofalnostih razmerah izjemo pomembna. Na vprašanje ali ukrepi naslavljajo tudi medije, je dejal, da naslavljajo vse, ki so v tej epidemiji prizadeti. »Princip je bil vsi, ki čutijo posledice te krize, vsem je treba pomagati, vsi lahko pridejo s predlogi oziroma z zahtevami za mehanizme, ki so v tem predlogu izpostavljeni,« je dejal Turk.
Pozdravljamo tudi druge napovedane ukrepe, kot so zamrznitev plačil akontacije davka od dohodka pravnih oseb in davka od dohodka iz dejavnosti, prevzem plačila socialnih prispevkov za vse zaposlene na čakanju na delo, prevzem bolniške odsotnosti od prvega dne s strani zdravstvene blagajne ter državno kritje nadomestila zaradi varstva otrok v višini 80 odstotkov plače.
Oglasili so se tudi v Združenju medijev pri Slovenski oglaševalski zbornici. Ti so se pridružili pozivom vladi k sprejetju ciljanih interventnih ukrepov za pomoč medijem, saj podjetja množično odpovedujejo oglaševanja. Pri tem pozivajo predvsem tista v državni lasti in vladne institucije, da se odločajo za oglaševanje. Mediji so nosilci obveščanja in izobraževanja tudi v času krize, zato si družba ne more privoščiti 'medijskega mrka', do katerega lahko pride z gospodarskim zlomom, še opozarjajo v združenju.
Izjava Združenja novinarjev in publicistov
Združenju novinarjev in publicistov (ZNP) pozdravljamo napoved vlade, da bo samostojnim podjetnikom in samozaposlenim odpisala plačilo prispevkov najmanj do 31. maja ter jim zagotovila 70 odstotkov minimalne plače v višini okoli 490 evrov. Ob dejstvu, da veliko novinarjev in drugih v medijih svoje delo opravlja kot samostojni podjetniki in samozaposleni, bo omenjeni ukrep mnogim pomagal pokriti izpad dohodka in prebroditi najhujše.
Pozdravljamo tudi druge napovedane ukrepe, kot so zamrznitev plačil akontacije davka od dohodka pravnih oseb in davka od dohodka iz dejavnosti, prevzem plačila socialnih prispevkov za vse zaposlene na čakanju na delo, prevzem bolniške odsotnosti od prvega dne s strani zdravstvene blagajne ter državno kritje nadomestila zaradi varstva otrok v višini 80 odstotkov plače. Vse to so ukrepi, ki bodo tudi medijem pomagali lažje prebroditi epidemijo koronavirusa. Mediji se namreč zaradi omenjene epidemije že soočajo z upadom oglaševanja in prodaje.
Bi pa veljalo razmisliti tudi o pomoči nemajhni skupini t. i. prekarnih delavcev v medijih, ki tvorijo velik segment medijske, produkcijske in kulturne produkcije. To je namreč ena najbolj ranljivih skupin, ki pogosto ni zaznavna, kar pa ne pomeni, da ne prispeva in deluje. Pogosto na njihovem slabo plačanem in dolgotrajnem delu slonijo celotne produkcijske hiše.
Vse medije pozivamo, da v časih, ki so pred nami, odgovorno opravljamo svoje delo, da ljudem posredujemo vse potrebne in relevantne informacije, brez izkrivljanja in senzacionalizma, ter tako opravimo nalogo, ki jo moramo opraviti
Čeprav je nehvaležno ocenjevati delo drugih novinarskih kolegov, pa se moramo v ZNP tudi jasno distancirati od dela novinarjev, ki ukrepe države, s katerimi skuša ta ustaviti širjenje koronavirusa, prikazujejo kot nekakšno uvajanje politične diktature. Gre za ravnanje, ki z novinarsko etiko in profesionalnostjo nima ničesar skupnega. Novinarski kodeks namreč novinarjem nalaga, da se morajo izogibati senzacionalizmu in potvarjanju dejstev. Po oceni ZNP namreč trenutno nobeden od ukrepov vlade ni takšen, da bi lahko rekli, da vodi v uvajanje diktature, pač pa so po naši oceni ukrepi usmerjeni v to, da se čim prej ustavi širjenje virusa. Zdi se, da za takšnim poročanjem stojijo tudi politični interesi, saj se ga v največji meri poslužuje medij, ki je v zadnjih letih neprikrito propagiral stranko Levica in katerega večinski delež po pisanju medijev obvladujejo skriti lastniki v tujini.
Vse medije pozivamo, da v časih, ki so pred nami, odgovorno opravljamo svoje delo, da ljudem posredujemo vse potrebne in relevantne informacije, brez izkrivljanja in senzacionalizma, ter tako opravimo nalogo, ki jo moramo opraviti.