Lahovnik: V Telekomu delničarji poraženci, v Pivovarni Laško zmagovalci
Slovenija | 15.04.2015, 16:11
V Sloveniji še naprej odmevata tako novica, da je Slovenski državni holding za nakup našega največjega telekomunikacijskega operaterja prejel le eno ponudbo, oddal naj bijo britanski naložbeni sklad Cinven, kot tudi prodaja Pivovarne Laško nizozemskemu Heinekenu. Obe zgodbi je za naš radio komentiral ekonomist Matej Lahovnik.
Lahovnik ugotavlja, da je Telekom Slovenije ujetnik različnih interesnih omrežij, ki so prisesana na njegov denarni tok. "Telekom je na nek način molzna krava za različna interesna omrežja, zato me ne preseneča, da so bili nekateri politiki pripravljeni požgati celoten hlev, torej državo, da bi ohranili to molzno kravo." Zadnji dogodki po njegovih besedah le kažejo, da ta omrežja še vedno obvladujejo državo in so pripravljena storiti vse za ohranitev svojega vpliva v podjetjih. Gre za odraz trenutnega stanja, zato po njegovem tudi smo v tako slabem gospodarskem položaju in zato tudi ne čudi, da se za nakup Telekoma Slovenije ni odločilo več resnih vlagateljev, med njimi Deutsche Telekom, ki se je umaknil zadnji hip. "Vladajoča politika se je dolgo časa trudila, da bi uspešno odgnala vse potencialne kupce. V veliki meri ji je to uspelo. Britanski The Economist je že pred časom svetoval vsem potencialnim vlagateljem, naj se izogibajo Sloveniji. Prodaja Telekoma je najlepši dokaz, da je imel prav."
Lahovnik je opisal vse težave zadnjih let, od tega, kako je vlada Alenke Bratušek najprej napovedala prodajo našega največjega telekomunikacijskega operaterja in tik pred predčasnimi parlamentarnimi volitvami ta postopek zamrznila, do tega, kako ga je znova odprla vlada Mira Cerarja, čeprav mu zdajšnji premier najprej ni bil zelo naklonjen. "Ko se je že zdelo, da bo ta politična tragikomedija končana in bo vendarle prišlo do prodaje, je vse skupaj doživelo vrhunec z afero Veberkom. Vemo, do kakšnih zapletov je prišlo. Pravzaprav se nikjer v resnih evropskih državah vojaška obveščevalna služba ne vmešava v prodajo telekomunikacijskih operaterjev. To se običajno dogaja v kakšnih južnoameriških državah." Zato zdajšnji razplet ob vseh tožbah, ki bremenijo Telekom Slovenije, po Lahovnikovih besedah resnično ni nenavaden. "Pravzaprav je način in rezultat te neuspešne prodaje Telekoma Slovenije dokaz, kako neučinkovito je državno lastništvo. Tokrat lahko zaradi strmega padca cene delnic celo empirično merimo škodo, ki jo je vladajoča politika povzročila z svojim vmešavanjem v postopek prodaje."
Po Lahovnikovem mnenju je politika državne upravljavce zdaj postavila pred dve slabi izbiri. "Prva je ta, da nadaljujejo postopek z edinim kupcem in poskušajo iztržiti kolikor toliko dobro ceno, kar je z enim kupcem težje, kot bi bilo, če bi jih bilo več. Druga možnost je verjetno še slabša, to je, da ustavijo prodajo in s tem javnosti sporočijo, da so se očitno od samega začetka samo malo šalili, ko so napovedali postopek privatizacije." Največji poraženec so delničarji, med njimi država, račun za neuspešno prodajo bo, tako Lahovnik, spet izstavljen davkoplačevalcem.
Delničarji pa so največji zmagovalec v zgodbi, povezani s Pivovarno Laško, ki je šla v roke nizozemskega Heinekena. "Gre za kupca iz iste panoge, za tretjega največjega pivovarja na svetu, katerega prihodki znašajo več kot polovico slovenskega bruto domačega proizvoda, tako da je bilo pričakovano, da bo uspel z nakupom." Lahovnik na kratek rok pretresov ne pričakuje. Kot je dodal, je posel uspel, ker se politika v samo transakcijo ni vmešavala. "Zato so stvari enkrat za spremembo v Sloveniji tekle normalno." Prve poteze novega lastnika bodo šle po Lahovnikovem mnenju v smeri finančnega prestrukturiranja, saj je Pivovarna Laško zaradi preteklih tajkunskih zgodb še vedno zelo zadolžena. Pozitivno se mu zdi, da jo je kupilo podjetje, ki namerava služiti s prodajo piva, torej se bo ukvarjalo z osnovno dejavnostjo in ne z vsem ostalim, kot pred tem ekipa Boška Šrota.