Cene goriv v Sloveniji do novih rekordov
Slovenija | 21.08.2012, 15:59
Napovedi o novih rekordnih cenah naftnih derivatov v Sloveniji so se opolnoči uresničile. Občutno so se podražila prav vsa pogonska goriva. Poln 50-litrski rezervoar najbolj prodajanega 95-oktanskega bencina tako zdaj stane več kot 78 evrov, dizla pa dobrih 71 evrov.
Najbolj se je podražil liter 95-oktanskega bencina, za 5,5 centa. Nova cena je evro in 56 centov. Za liter 100-oktanskega bencina je treba odšteti 5,3 centa več, stane skoraj evro in 58 centov. Liter dizelskega goriva se je podražil za 4,2 centa in stane evro in 43 centov. Najmanj se je podražil liter kurilnega olja, za 3,8 centa, zanj je treba po novem odšteti evro in 6 centov.
Kaj kaže pogled v sosednje države?
Najbolj prodajani 95-oktanski bencin je najcenejši na Hrvaškem - za liter je treba odšteti evro in 47 centov. Tudi liter dizelskega goriva je pri južnih sosedih cenejši kot pri nas - stane evro in 37 centov. V Avstriji prav tako manj kot pri nas plačujejo za 95-oktanski bencin - liter stane evro in 51 centov. Cena litra dizelskega goriva je enaka. Malenkost cenejši kot v Sloveniji je 95-oktanski bencin tudi na Madžarskem - za liter je treba odšteti evro in 55 centov. Dražji pa je dizel - liter stane evro in 56 centov. Najdražja je v naši bližini Italija, saj liter 95-oktanskega bencina stane evro in 88 centov, dizla pa evro in 77 centov. Naša zahodna soseda je glede na ceno 95-oktanskega bencina celo tretja najdražja država v Evropi. Na prvem mestu je Norveška, kjer je treba za liter pri nas najbolj prodajanega bencina odšteti evro in 97 centov. Druga je Turčija, kjer liter 95-oktanskega bencina stane evro in 95 centov, medtem ko v Rusiji, kjer je najcenejši, stane le 75 centov.
"Cena nafte na svetovnih trgih raste predvsem zaradi težav, ki se pojavljajo na ponudbeni strani. Gre predvsem za zaostrovanje odnosov z Iranom, z blokado njihove nafte, zato je ponudba manjša," je za naš radio pojasnil finančni analitik Simon Mastnak. Ob tem pojasnjuje, da je slika trgovinskih trgov precej slaba in kaže nadaljnje podražitve. A po njegovem je vse odvisno od razrešitve iranske krize. Dodaja še, da za nas določeno tveganje predstavlja tudi usoda evra. "Vsak padec evra se pozna tudi na ceni bencina, ker se z nafto trguje v dolarjih. Vsaka rast dolarja torej za nas pomeni dražje gorivo," je dejal.
Del cene goriv pri nas predstavljajo tudi trošarine. Mastnak meni, da si je v trenutnem položaju, ko je v proračunu dragocen vsak evro, težko predstavljati, da bi država začela popuščati in zniževati trošarine, da bi zniževati trošarine, da bi omogočila cenejše gorivo. "Osebno torej kakšnih večjih nižanj trošarin na tem področju ne pričakujemo, tako da tudi tukaj slika ni prav rožnata."
Bomo zaradi podražitev bolj uporabljali ostale oblike prevozov?
Da podražitve goriv lahko pomenijo tudi streznitev ter spodbudijo skrb za naravo in ohranjanje virov, je prepričan Uroš Macerl iz društva Eko krog. "Prej kot se bomo zavedali, da so viri omejeni, da nafte ni omejeno, da bodo šle cene verjetno samo še navzgor, prej se bomo organizirali kar se tiče javnih prevozov in kolesarskih stez," je povedal za Radio Ognjišče. Ob tem je dodal, kako pomembno je, da se na primer na delo, če se le da, v enem avtomobilu vozimo trije, štirje, in ne vsak posebej. Prav tako bi morali po njegovem premisliti, ali moramo z avtomobilom tudi po vseh opravkih, še posebej, če so v bližini.
uporabe ostalih oblik prevozov