Novi koprski škof ordinarij msgr.dr. Jurij Bizjak
Slovesnost umestitve škofa Jurija Bizjaka
| 22.06.2012, 11:28
V koprski stolnici bo jutri slovesna umestitev novega koprskega škofa Jurija Bizjaka. Papež Benedikt XVI. je namreč 26. maja sprejel odpoved službi dosedanjega koprskega škofa Metoda Piriha ter imenoval dosedanjega pomožnega škofa Bizjaka za koprskega ordinarija. Ob predstavitvi zamenjave na škofijskem sedežu je dejal, da bo nadaljeval delo dosedanjega škofa, ki mu bo pri nalogah tudi pomagal.
»Med nami je edinost«
Jurij Bizjak bo tako jutri tudi uradno postal tretji škof obnovljene koprske škofije. Prvi je bil Janez Jenko, drugi pa Metod Pirih, ki je ocenil, da škofijo zapušča v dobri kondiciji. »Med nami je edinost, je veliko dobre volje, veliko veselja. V določenih stvareh je naša škofija pastoralno težka, zlasti obala, ker so se od tukaj po drugi svetovni vojni prebivalci izselili in so sem prišli iz vse Slovenije in celotne nekdanje Jugoslavije, zato so tu prebivalci ne le italijanske manjšine, ampak tudi mnogi drugi, so pa tudi različni načini, kako ljudje izpovedujejo svojo versko pripadnost. Torej, tudi če so tukaj razmere pastoralno bolj težke, pa sem zelo hvaležen duhovnikom, da se lotijo raznega dela. In zanimivo: ko smo leta 2000 imeli v okviru vse Slovenije sinodo, so mnoge pobude prišle iz naše škofije. V naši škofiji je nastala Družina, v naši škofiji je nastalo Ognjišče in še kakšne druge pastoralne pobude, ki jih je potem od nas prevzela vsa Slovenija. To gotovo ni bilo odvisno od mojega prednika škofa Janeza, pa ne od mene, ampak je to odvisno od spodobnosti, delavnosti in dobre volje vseh duhovnikov.«
»Ne čutim potrebe po preusmeritvi!«
Da ne bo drastičnih sprememb pa je v pogovoru za naš radio dejal novi škof Bizjak, ki tudi pričakuje, da mu bo upokojeni škof Pirih, tudi po odhodu v Vipavo pri nalogah pomagal. »Lahko sem zelo zadovoljen, ker je škofija urejena in vse, kar je bilo na koncilu priporočeno, je sproženo. In potem tudi kar je slovenski cerkveni zbor priporočil, se je vse, kar se je dalo, se je vsaj nastavilo. Jasno, zmeraj se da narediti več in boljše, ampak imam vtis, da smo v tem pogledu bili kar precej odzivni. Zato ne čutim nobene potrebe po kakšni preusmeritvi. Vipava je teritorialno gledano v središču škofije in tako bo lahko škof Pirih v veliko pomoč v vseh pogledih. Upokojeni, ali zaslužni škof bo ohranil vse, kar se škofovskega dela tiče, zlasti, kar se tiče posvečenj, birm, posvečenj cerkva, oltarjev in druge stvari in vse se naredi v skupnosti in dogovorom z ordinarijem.«
Preizkušnja za vso Cerkev na Slovenskem
Tako dosedanji kot novi ordinarij, torej Pirih in Bizjak, sta komentirala aktualno dogajanje v mariborski nadškofiji. Dogajanje spremljata z žalostjo pa tudi s skrbjo. Škof Bizjak je dejal: »Nekoliko sem že ves čas na istem stališču, ki ga nisem spremenil od vsega začetka, odkar so se te bolj hude in resne stvari začele pojavljati. To me ne vrže s tira, ker je Cerkev v kolikor je človeška, tudi grešna. In dobro je, da s tem računa, da se s tem sprijazni. V prejšnjih časih se je to manj poudarjalo in se je postavljalo Cerkev bolj za zgled. Nič hudega zaradi tega. Kakšna stvar pa je malo pretirana, se malo izpostavlja.«
Škof Pirih pa dogajanje v mariborski nadškofiji spremlja z bolečino in sočustvovanjem v srcu: »Gotovo je to velika preizkušnja ne samo za mariborsko škofijo, ampak tudi za vse ostale škofije in tudi za našo škofijo. Zagotovo največji križ nosijo v sami mariborski škofiji, vendar smo ostali solidarni, se podpiramo. Škofje smo na nek način za vse odgovorni, imamo pa svoje sodelavce na različnih področjih in če smo poklicani, da damo svoje mnenje, potem preko sodelavcev človek kolikor zmore pomaga in naredi.«
Potek slovesnosti umestitve
Slovesna umestitev se bo začela s sveto mašo jutri dopoldne ob 10.00 v koprski stolnici. Po prebrani papeževi buli o imenovanju bo novega škofa umestil apostolski nuncij v Republiki Sloveniji Juliusz Janusz. Novi krajevni škof bo simbolično sedel na škofovski sedež, nato pa bo vodil evharistično bogoslužje, pri katerem bodo sodelovali škofje, duhovniki in verniki iz domovine in tujine. Navzoči bodo tudi predstavniki civilne oblasti, diplomatskega zbora in javnega ter kulturnega življenja.
Na začetku maše bo navzoče pozdravil škof Pirih, homilijo pa bo imel škof Bizjak. Pri slovesnosti bodo peli združeni zbori iz župnij Koper – stolnica, Marezige in Col ter mladinski stolni zbor.
Ob sklepu slovesnosti bodo novega koprskega škofa pozdravili predstavniki duhovnikov, redovnikov in laikov koprske škofije
Slovesno umestitev novega koprskega škofa Jurija Bizjaka bomo neposredno prenašali tudi na naših valovih.
Pomen škofovske palice
Palica je podaljšana roka, je kakor kraljevsko žezlo in je znamenje pristojnosti in oblasti, je znamenje darov svéta in moči, poroštvo trdnega upanja in pravičnosti v čredi. »Gospod je ljudstvo izpeljal iz Egipta z močno roko in iztegnjeno lahtjo« (5 Mz 4,34). In Gospod je rekel Mojzesu: »To palico pa vzemi v roko in z njo boš delal znamenja« (2 Mz 4,17). Prerok Mihej pa prosi Gospoda: »Gospod, pasi svoje ljudstvo s svojo palico!« (Mih 7,14).
Palica pa je pastirjem služila tudi za obrambo črede, kakor je razvidno iz Davidovega psalma z naslovom Gospod je moj pastir: »Tvoja gorjača in tvoja palica sta mi v tolažbo« (Ps 23,4). Palica in gorjača sta mu v tolažbo, ker se pastir počuti kakor ovca, ki jo Gospod s svojo palico brani pred volkom.
Škofovska palica je na vrhu ukrivljena kakor prava pastirska palica. S takšno palico namreč pastir najlažje ujame ovco: približa se ji previdno in počasi, nato pa jo s kljuko ujame za zadnjo nogo in ovca počaka, da jo pastir lahko prime. Palica torej ponazarja pastirja, ki pusti devetindevetdeset ovc v puščavi in gre za izgubljeno dotlej, da jo najde.
Tri poslanstva – tri naloge
Škof opravlja trojno službo: učiteljsko, pastirsko, posvečevalno.
Učiteljska: Pomen verske vzgoje v družini, katekizem in mladinski katekizem, družinska molitev.
Pastirska: Pomen župnijskih pastoralnih svetov in vseh drugih župnijskih sodelavcev, ki pomagajo upravljati župnijo.
Posvečevalna: Pomen molitve, zlasti hvalnic in večernic, po župnijah, pomen ljudskih obredov in pobožnosti: »Gospod, pošlji svojega Duha in prerojeni bomo in prenovil boš obličje zemlje!«
Trije pregovori – tri smernice
Svoje poslanstvo je škof Bizjak na današnji novinarski konferenci označil s tremi pregovori:
Prvi: »Bodite previdni kakor kače in preprosti kakor golobje!« (Mt 10,16). Kača je znamenje modrosti in previdnosti, golob pa je znamenje preprostosti in sproščenosti. Tudi škof naj bo moder in previden kakor kača in preprost in sproščen kakor golob.
Drugi: »Boljše je biti rep med levi kakor glava med mačkami!« Tudi škof naj ne počiva na lovorikah, temveč naj vedno hrepeni po še večjih darovih. Kakor pravi apostol: »Hočem pa vam pokazati še mnogo odličnejšo pot« (1 Kor 12,31). Kajti: »Pozabljam, kar je za menoj, in se stegujem za tem, kar je pred menoj!« (Flp 3,13).
Tretji: »Pošiljam vas kakor jagnjeta med volkove!« (Mt 10,16). Tudi škof naj bo krotek in potrpežljiv. Jagnje se je pritožilo, ker mu Stvarnik ni dal močnih rogov, krempljev, zob, kakor drugim zverinam … Stvarnik ga je potolažil: Dal ti bom orožje proti vsemu – dal ti bom krotkost!
O Mojzesu je zapisano, da je bil krotek, bolj kot vsi ljudje na zemlji (4 Mz 12,3). In Kristus je rekel: »Učite se od mene, ker sem krotak in iz srca ponižen!« (Mt 11,29). In glavno sporočilo Knjige Razodetja se glasi: Na koncu zmaga krotko Jagnje, ki premaga vse zverine in pošasti!
Tri spodbude trem stanovom
Škof Bizjak je na tiskovni konferenci spregovoril duhovnikom, družinam in mladim:
Duhovnikom: »Zaradi tega vas spominjam, da poživite Božjo milost, ki je v vas po polaganju škofovih rok. Kajti Bog nam ni dal duha boječnosti, temveč duha moči in ljubezni in razumnosti« (2 Tim 1,6–7).
Družinam: »Bog je ustvaril človeka po svoji podobi, po Božji podobi ga je ustvaril, moža in ženo ju je ustvaril« (1 Mz 1,27). Kar pravzaprav pomeni: Bog je ustvaril družino po svoji podobi, po Božji podobi jo je ustvaril, starše in otroke jih je ustvaril!
Mladeničem in mladenkam: »Pišem vam mladeniči in mladenke, ker ste premagali hudobijo!« (1 Jn 2,13). Mladi so polni preprostosti in sproščenosti: naj ostanejo svobodni kakor veter, ki se nobeni hudobiji ne pusti uloviti.