Matjaž MerljakMatjaž Merljak
Marko ZupanMarko Zupan
Helena KrižnikHelena Križnik
Zlata Zavašnik (foto: Urša Premik, sens.si)
Zlata Zavašnik | (foto: Urša Premik, sens.si)

Obleka ne naredi človeka, vpliva pa zelo na razpoloženje

Via positiva | 22.05.2025, 18:00 Nataša Ličen

Urejenost ima močan vpliv na vsakega posameznika in na okolico, v kateri se nahaja. Zato je v to vredno vložiti nekaj časa, koliko, naj presodi vsak sam. S pregovorom, da obleka naredi človeka, se naša sogovornica ne strinja najbolj, poudarja pa, da obleka spremeni počutje in s tem vpliva na človeka navzven kot navznoter. Pogovarjali smo se z Zlato Zavašnik, inženirko oblikovanja oblačil in tekstila, direktorico, kreatorko, ustanoviteljico podjetja in blagovne znamke moških oblačil.

Zlata Zavašnik ustvarja že štirideset let. Kombinacija oblikovalke in podjetnice, ki se v njej prepleta, se je izkazala za veliko prednost. Eno od njenih vodil je trajnost, med prvimi je vstopila v svet tekstila, ki je bil izdelan bolj odgovorno do okolja ter ljudi. Trideset let praznuje njena blagovna znamka. S svojo predanostjo in zavedanjem o potrebah trga po kakovostni moški modi in obleki je leta 1994 zagnala lastno blagovno znamko SENS. Z minimalističnimi in vsestranskimi dizajni je revolucionirala slovensko modo, postala del slovenske oblačilne dediščine. Njena zavezanost etiki v poslovnih odnosih je bila odločilna za preživetje in rast tudi v obdobju, ko so se številna tekstilna podjetja zapirala. Spominja se, kako se je čez noč trg razpolovil. Njena odločitev, da bo nadaljevala, je v celoti spremenila platformo podjetja.

Treba je bilo zožiti poslovanje. Se specializirati. Meni je pomembno, da nisem razpršena. Potrebujem fokus. Najti širino znotraj tega, je zame izziv. In - da se, kar je zanimivo.

»Obleka ne more narediti človeka, to se mi zdi premočno. Obleka vseeno nima takšnega vpliva. Mislim, da mora imeti človek že sam po sebi neko držo, karakter, da lahko potem to izrazi ali podkrepi skozi obleko. Če nima vrednot, mu jih žal tudi obleka ne more dati. Z obleko lahko pridobi pozornost, zgradila pa ga ne bo kot človeka v polnem pomenu te besede.«

Jurij Zrnec pooseblja vrednote, ki jih SENS oziroma Zlata Zavašnik neguje trideset let.
Jurij Zrnec pooseblja vrednote, ki jih SENS oziroma Zlata Zavašnik neguje trideset let. © Urša Premik, sens.si

»Žal večini ljudi trendi in cene narekujejo izbor. Vse skupaj je danes žal na kvantiteti in ne na kakovosti. Tudi mladi si raje kupijo pet majic kot eno, ki je za nošnjo prijetnejša in ki »boža« kožo. To bi morali veliko bolj izpostavljati, ker z obleko kažemo tudi svoje vrednote. Manj je več, ne samo v smislu barv in vzorcev, tudi v količinskem smislu. Na koncu prihranimo, ko smo za oblačilo na začetku odšteli več, a ga nosili dolgo časa. To vpliva na mnoga področja življenj, smo vzor naslednjim generacijam, kar je velika tema.«

Ko sem bila mlajša sem seveda imela ideje, večje, močnejše, tudi po tujih trgih, željo se pokazati. Bili so poizkusi, a izkušnje ne dobre.

»Delala sem kalkulacije, koliko sem dobila za vloženo energijo. Rezultat ni bil v prid moje energije. Počutje mi je bilo pomembno in žal sem ugotovila, da vložim preveč za majhen rezultat. Nisem želela delati samo za modno pisto, ko potem kolekcija obstane v skladišču ali na smetišču. Vedno sem zato iskala mejo, do kod grem lahko z estetiko, da še ohranim produkt, ki je nosljiv.«

Kot je Zlata Zavašnik povedala v oddaji Via positiva: »Svoboda je v minimalizmu. Obleka je tudi naš tihi govor, z njo sporočamo marsikaj o sebi, svojih načelih, kažemo tudi, koliko časa smo porabili za izbor in urejanje. Če imamo dober izbor, s tem prihranimo čas še za kaj drugega, meni se to zdi pomembno. Zato je začetni premislek ob nakupu zelo dragocen. Dober izbor oblačil postane naša druga koža, v katerih se odlično počutimo in jih nosimo dolgo časa. Na področju tekstila so se zgodile velike spremembe. Danes morajo biti proizvodnje tkanin celostne, izpolnjevati morajo številne kriterije in zaveze, ki zmanjšujejo obremenitve na okolje. V osnovi velja, da če se želimo v tkanini počutiti dobro, mora biti v njej naravnega deleža vsaj trideset odstotkov, kar še omogoča dihanje in nas ne "zapre"

SENS

»Obleka je naš podpis. Mediji - in toliko jih je, vemo, da močno vplivajo. Vpijejo o tem, koliko boljši bi morali biti. Vsak se nekoliko podvrže temu. Pritisk je močan. Dobro je izoblikovati svoj stil, v katerem se dobro počutimo in se z njim lahko poistovetimo.«

Via positiva
Slovesna umestitev papeža Leona XIV. (photo: Vatican News) Slovesna umestitev papeža Leona XIV. (photo: Vatican News)

Slovesni začetek pontifikata Leona XIV. #video

Vabimo k spremljanju slovesnega obreda, s katerim se začenja pontifikat papeža Leona XIV. Obred poudarja vez z apostolom Petrom in njegovim mučeništvom, ki je spodbudilo nastajajočo rimsko ...

Jože in Lidija (photo: Rok Mihevc) Jože in Lidija (photo: Rok Mihevc)

Srečanja: Pot iz brezna steklenice #videopodkast

Alkohol je najbolj razširjena in uradno dovoljena droga pri nas. Vsak dan, zaradi bolezni, povezanih z alkoholom, umreta najmanj dve osebi. Po ocenah imamo v državi vsaj 200.000 alkoholikov. Ko k ...

Skupnost Do nebes (photo: ARO) Skupnost Do nebes (photo: ARO)

Skupnost Do nebes

V času, ko mladi vse več vsebin spremljajo s pomočjo spleta, sta Živa Dobrovoljc in Bina Rednjak začeli z ustvarjanjem nečesa, kar presega virtualnost. Oblikovali sta skupnost mladih deklet, ki ...