Štefan IskraŠtefan Iskra
Andrej NovljanAndrej Novljan
Helena KrižnikHelena Križnik
Ko bo končana nadgradnja železniške postaje Ljubljana, se za potnike vlakov obetajo boljši časi  (foto: Slovenske železnice)
Ko bo končana nadgradnja železniške postaje Ljubljana, se za potnike vlakov obetajo boljši časi | (foto: Slovenske železnice)

Slovenske železnice v novo leto z novim voznim redom

Svetovalnica | 31.12.2024, 13:36 Mirjam Judež

Pred koncem starega leta smo v Svetovalnici odprli nove vozne rede slovenskih železnic. Ali bodo tudi v prihajajočem letu potniki čakali na vlake zaradi zamud? Kakšni so glavni razlogi zanje? Kako je z načrtovanimi investicijskimi deli na tirih in kako daleč je še do odprtja Emonike? Z nami je bil Primož Kokalj iz Slovenskih železnic.

S 15. decembrom se je zgodila sprememba voznih redov. Zakaj?

»Vsako leto v 2. polovici decembra se po vsej Evropi menja železniški vozni red, tako se menja tudi pri nas. Novi vozni red bo veljal do vključno 13. 12. 2025. Novosti je kar veliko pri vpeljavi nekih novih vlakov, produktov. Imamo dodatna vlaka med vikendi proti Beli krajini (proti Črnomlju in Metliki), nov vlak med Sevnico in Celjem, med Divačo, Pivko in Ilirsko Bistrico. Če pogledamo mednarodni promet, smo dodali še dva vlaka iz Maribora v Graz. Ohranili smo sorazmerno veliko število vlakov kljub gradbenim delom na železniški postaji v Ljubljani in vseh ostalih vzdrževalnih del na področju slovenskih železnic.«

Naš sogovornik v oddaji je bil Primož Kokalj
Naš sogovornik v oddaji je bil Primož Kokalj © Slovenske železnice
Nekaj pa je tudi ukinitev oz. nadomestnih avtobusnih prevoz
ov.

»Prišlo je do ukinitve nekaterih vlakov na progi od Ljubljane proti Zidanem Mostu. Namesto 87 vlakov jih po novem vozi 76, 11 vlakov manj v tem voznem redu. Razlog je, da imamo zaradi nadgradnje železniške postaje v Ljubljani kar tretjino tirov manj. Na žalost vseh vlakov na samo postajo ne moremo sprejeti. Gre za vlake iz smeri Zidanega mosta, iz Brezovice proti Ljubljani, iz Kamniške smeri in iz Gorenjske proti Ljubljani. Še najmanj posegov je bilo na Dolenjski progi, medtem ko smo šli za ostale vlake v neka združevanja. Imamo novi vlak iz Maribora do Zidanega mosta, ta se združi z vlakom, ki pride iz Dobove kot regionalni vlak in združena skupaj pripeljeta v Ljubljano. Kjer se ni dalo, smo dodali še dodatne nadomestne prevoze. Ohranili smo nadomestne prevoze med Brezovico in Ljubljano. Gre za 7 linij avtobusa v vsako smer, 14 vlakov oz. avtobusov. Še vedno ohranjamo postajo Ljubljana Šiška za vlake, ki ne morejo priti na železniško postajo v Ljubljano. Velika novost je, da smo naredili zaradi obsežnih del in zmanjšanih kapacitet še dodatna bočna perona na železniški postaji v Ljubljani. Prvi je namenjen za vlake iz Zidanega mosta oz. tiste, ki se vračajo tja. To je peron 91 v neposredni bližini železniške postaje na južni strani in peron 92, ki je v neposredni bližini nadvoza na Dunajsko cesto in je pravkar v fazi zaključevanja.«

Imamo pravo vizijo, bo pa treba še nekaj časa počakati in krotiti nezadovoljstvo naših potnikov, ki pa jih je ne glede na vse omejitve, o katerih govoriva, vse več. Letos smo povečali število potnikov s 15 na 16 mio, za slab milijon v enem letu.

Nadomestni prevozi, avtobusi, zamude … ni nekaj, kar bi bilo v ponos Slovenskim železnicam. Verjetno se bo to enkrat končalo.

»Največ zamud je trenutno zaradi nadgradnje postaje Ljubljana. Zamude se dogajajo tudi na ostalih krakih, na Štajerskem, Primorskem delu, tudi Gorenjskem. Če bi imeli dvotirnost, bi bila situacija proti Dolenjski ali Gorenjski popolnoma drugačna, lahko bi vozilo več vlakov. Tako pa imamo samo en tir in veliko nesrečnih križanj na postajah, ki so zasedena. Če en vlak zamuja npr. 10 minut, pa če gledava Dolenjsko iz Ljubljane, da gre vlak proti Rakovniku, to je prva postaja, kjer ga lahko križamo z nasproti vozečim vlakom, enostavno sistem pade, ker ta vlak čaka drugi vlak. Ta vlak, ki iz Rakovnika pelje proti Škofljici, ustvari še dodatno zamudo, v Grosupljem ima naslednje križanje in potem se takt, ki ga imamo, podre. Včasih tega ni bilo, ker ni bilo toliko vlakov. Med tednom vozimo 590 vlakov na dan in tu so še tovorni vlaki. Potniški vlaki imajo sicer prednost, je pa res, da moramo določene vlakovne poti zagotoviti tudi tovornim vlakom. Kjer so bila vzdrževalna dela med Ljubljano in Litijo, smo v jutranji in popoldanski konici prepustili tire samo potniškemu prometu, tovorni vlaki so vozili zunaj konic, največ pa v nočnem času.«

Propustnost prog se bo verjetno po koncu gradbenih del in nadgradenj posameznih postaj povečala. Zakaj?

»Letos je bila zaključena postaja Laze proti Zasavju, spomladi postaja Zagorje, prihodnje leto konec meseca januarja bo zaključena postaja v Litiji. Propustnost prog se bo po obnovi postaj povečala. Zakaj? Ko je pripeljal v Zagorje tovorni vlak in je po sosednjem tiru uvažal potniški vlak, je imel ta tovorni vlak blokado zaradi potnikov, ki so prestopali izven tega nivoja na drugi peron. Ko bodo podhodi oz. nadhodi narejeni, bo lažje, ker bo po sosednjem tiru tovorni vlak lahko vozil nemoteno. S tem se bo npr. propustnost proge Zasavke definitivno povečala. Od Laz, Litije, Zagorja … potem nas čakajo dela še v Trbovljah, Hrastniku, tudi Štajerska proga od Rimskih toplic do Pragerskega je obnovljena in hkrati je bilo narejenih kar nekaj nadgradenj postaj (Rimske toplice, Laško, Celje, na novo je narejena postaja v Šentjurju, zaključujejo se dela na Ponikvi, Pragerskem, v Račah).

Novi Stadlerjevi vlaki
Novi Stadlerjevi vlaki © www.blog.uporabnastran.si

To vse je odraz nevlaganja v železniško infrastrukturo v zadnjih desetletjih, česar ni mogoče nadomestiti v letu, dveh …

»Govorimo res o desetletjih oz. ni se vlagalo od leta 1985, še ko smo živeli v skupni državi. To, kar se je delalo kasneje, se je samo »flikalo« na enem in drugem koncu. Zdaj pa je nastopil čas, da se ta infrastruktura obnovi. Vsako leto bi bilo treba obnoviti vsaj 60 km prog, da bi se ta ciklus v 20 letih obrnil in bi zadeve tekle bistveno lažje, imeli bi manj težav z zamudami, propustnostjo … Imamo pravo vizijo, bo pa treba še nekaj časa počakati in krotiti nezadovoljstvo naših potnikov, ki pa jih je ne glede na vse omejitve, o katerih govoriva, vse več. Letos smo povečali število potnikov s 15 na 16 mio, za slab milijon v enem letu. Naša vizija do leta 2035 je, da pridemo na 25 mio prepeljanih potnikov z garniturami, ki jih bomo še dobavljali. Pravkar je prišel prvi novi Stadlerjev dizel-motorni vlak. Teh garnitur pride 20, gremo v nakup novih vagonov. Naši vagoni so najmlajši iz leta 1991, kupujejo se večsistemske lokomotive, s katerimi bomo vozili vagonske vlake tudi v druge države, v sosednja mesta, kot so Graz, Dunaj, tudi München.«

Potniki so nezadovoljni zaradi velikih zamud. Se jih res ne da vnaprej napovedati? Točnost je ena ključnih zadev, da se človek lahko zanese, če pa je že zamuda, bi vsak rad vedel, kakšna je oz. kdaj bo prišel na cilj …

»Mi smo te zamude vkomponirali že v vozni red. Od Zidanega mosta proti Ljubljani smo podaljšali vozne čase še za 4 minute. To naj bi zadostovalo. Potem pridejo razni izredni dogodki, poki tirnic … Na to ne moremo vplivati. Vsi novi Stadlerjevi vlaki imajo vgrajen sodobni informacijski sistem. Zamude se ažurirajo na vsakih 5 minut in jih potniki lahko spremljajo preko aplikacije ali prek Teletexta Teletext RTVSLO | 187.1 Če pa mora biti nekdo pri zdravniku ob uri, naj se odpravi na pot z enim vlakom prej.«

Prihodnost je obetavna, zelena, bo pa res treba še malo strpnosti. Naši potniki so zelo strpni, jih lahko pohvalim in hkrati naprošam, da ohranijo strpnost še za obdobje dobrih dveh let. Verjamem, da bo potem bolje.

Kdaj bomo imeli v Sloveniji nov potniški center?

»V roku dveh let. Takrat se bo, kar se zamud tiče, marsikaj uredilo, hkrati se bo tudi sama pretočnost od Zasavke, Zidanega mosta, kjer imamo res največ potnikov, sprostila, tako da bo treba potrpeti. Je pa nekaj res. Tudi ko bo postaja v Ljubljani narejena, bodo potekala vzdrževalna dela drugod. Se bodo pa določeni vozni časi skrajšali (predvsem med Divačo in Koprom, ko bo narejen drugi tir). Prihodnost je obetavna, zelena, bo pa res treba še malo strpnosti. Naši potniki so zelo strpni, jih lahko pohvalim in hkrati naprošam, da ohranijo strpnost še za obdobje dobrih dveh let in verjamem, da bo potem bolje.«

V božično-novoletnem času je še nekaj posebnosti.

»Vpeljani so dodatni vlaki proti Zagrebu za ogled adventno-novoletnega Zagreba, vlaki v Graz, Beljak, na Dunaj. Veliko potnikov se zadnje čase odloča za obisk Opatije in Reke, novost je tudi v tem, da z novim voznim redom namesto starih vagonskih vlakov vozimo po novem v Opatijo in Reko z našimi sodobnimi elektro motornimi garniturami Stadlerji serije 510. Potovalni čas do Reke je okvirno dobri dve uri.«

Stadlerjev vlak na relaciji Hrastovlje Černotiči
Stadlerjev vlak na relaciji Hrastovlje Černotiči © David Gubler

Kakšen je potovalni čas do Kopra?

»Od Ljubljane do Kopra je potovalni čas z Intercity vlakom 2 uri 20 minut, se bo pa vozni čas med Divačo in Koprom skrajšal kar za dobrih 20 minut. Bo pa treba še veliko stvari narediti med Borovnico in Logatcem in od Pivke proti Košani, Divači. V nekem doglednem času se bo ta vozni čas prepolovil.«

To je dober obet, tako da vlak bo v roku dobrih dveh let postal neka alternativa konkurenčnosti prevoza z osebnimi vozili …

»Na avtocesti proti Primorski so kolone v vseh letnih časih. Želimo si, da bi del potnikov, ki smo jih imeli na primorski progi, pridobili nazaj. Največji padec potnikov je bil prav na primorski progi od nesrečenega konca januarja / začetka februarja 2014, ko nas je prizadel žled in je bila proga od Ljubljane do Postojne 11 dni popolnoma neprevozna. Od takrat naprej smo začeli z nadomestnimi prevozi, kasneje z vlaki, toda glavnine potnikov, ki je bila prej na vlakih, nismo uspeli vrniti nazaj na vlak.«

Končajva s spodbudno mislijo: zdaj potrpimo, da bo kasneje bolje. Kaj svetovati za konec? Koliko več minut naj si potniki vzamejo, preden grejo na pot?

»Kakih 10 do 15 minut več.«

Svetovalnica
Odprtje svetih vrat v lateranski baziliki (photo: Francesco Sforza) Odprtje svetih vrat v lateranski baziliki (photo: Francesco Sforza)

Odprta še tretja sveta vrata

Potem ko je papež Frančišek na sveti večer odprl sveta vrata v vatikanski baziliki in tako začel sveto leto, je sveta vrata v četrtek odprl še v rimskem zaporu. Danes dopoldne pa je vikar za ...

Škofa Jurij Bizjak in Peter Štumpf (photo: ARO) Škofa Jurij Bizjak in Peter Štumpf (photo: ARO)

Sveto leto že začeli v Kopru in Murski soboti

Sveto leto se danes začenja tudi po vseh škofijah sveta. Tako tudi slovenski škofje po stolnicah darujejo svete maše. Dopoldne so sveto leto začeli v koprski in murskosoboški škofiji.

Ko bo končana nadgradnja železniške postaje Ljubljana, se za potnike vlakov obetajo boljši časi  (photo: Slovenske železnice) Ko bo končana nadgradnja železniške postaje Ljubljana, se za potnike vlakov obetajo boljši časi  (photo: Slovenske železnice)

Slovenske železnice v novo leto z novim voznim redom

Pred koncem starega leta smo v Svetovalnici odprli nove vozne rede slovenskih železnic. Ali bodo tudi v prihajajočem letu potniki čakali na vlake zaradi zamud? Kakšni so glavni razlogi zanje? Kako ...

Rojstvo je čudež in je vsako zgodba zase.  (photo: PixaBay) Rojstvo je čudež in je vsako zgodba zase.  (photo: PixaBay)

Človeštvo še lahko preživi?

Evropa in Zahodni svet sta po besedah strokovnjakov že globoko po demografskem prehodu, omenjeni prehod se je zgodil tudi v državah nerazvitega sveta. Število prebivalcev trenutno narašča le še v ...