Nocoj pomagamo učencem in dijakom iz socialno šibkejših družin
Svetovalnica | 21.03.2023, 09:08 Nataša Ličen
V sklopu »Tedna katoliškega šolstva« v radijskih oddajah in rubrikah na Radiu Ognjišče, od 20. do 24. marca, pogosteje govorimo o utripu, vrednotah, programih in o vsem ostalem, kar se dogaja znotraj katoliških izobraževalnih ustanov. Teden ima dobrodelno noto. Letos je za vsebino poskrbela Osnovna šola Alojzija Šuštarja.
Med prvimi pogovori v sklopu Tedna katoliškega šolstva je bila petkova Svetovalnica, uvod v pestrost vsebin in jasne vrednote, ki jih odlikujejo in zaradi katerih (tudi) postajajo katoliške šole vse bolj priljubljene, tako med mladimi kot starši. Klemen pravi, da se iz službe pogosto vrne navdušen, otroci pomlajujejo, ker se ves čas nekaj dogaja.
Učencem povem, da zanje tudi zmolim. Če vedo, da nam vera veliko pomeni in vidijo, da je naše življenje zaradi nje drugačno, jih bo zanimalo.
V studiu smo gostili Klemena Čeligoja, šolskega psihologa, vsestransko vpetega v osnovnošolsko dogajanje. Klemen vodi krožek Šolski radio, ureja revijo Najst, pokriva tudi družabna omrežja, skrbi za širjenje znanja o varni rabi interneta ter uporabi socialnih omrežij med mladimi, lani so oblikovali tudi šolski podkast Šola tisočerih talentov. "Hrepenenja po presežnem pri mladih ni manj, samo drugače se izraža", je na vprašanje, kako mladim predstaviti tudi duhovni vidik, odgovoril Klemen Čeligoj.
Kako lahko darujete za učence in dijake iz socialno šibkejših družin v pomoč pri dokončanju šolanja?
Mladi razumejo svet in gledajo nase drugače od odraslih
»Možgani se pri osnovnošolskih in srednješolskih otrocih še razvijajo, nekateri možganski centri še niso razviti in nekaterih stvari otroci in mladi zato ne morejo sprejemati tako racionalno kot jih odrasli, to je treba upoštevati«, je v uvodu pogovora dejal Klemen.
Vsak človek je dragocen tudi v Božjih očeh. Otroci in mladi tega pogosto ne začutijo in jim moramo pri tem pomagati.
Pomen vrednot
»Na vrednotah svet stoji. Saj znanje je ključno, brez znanja ni šole. Šola je v prvi vrsti namenjena znanju, toda znanje se danes lahko pridobi na zelo različne načine. Konec koncev poslušamo o umetni inteligenci, ki ogromno že zmore, ampak vrednot pa nima. Vrednote imamo ljudje in vrednote je treba privzgojiti tudi mladim in otrokom.«
TEDEN KATOLIŠKEGA ŠOLSTVA NA RADIU OGNJIŠČE
Osrednji dogodek bo v petek, 24. marca, s kontaktno oddajo v živo ob 20.00 na Radiu Ognjišče. Ob glasbenih točkah, ki so jih posredovale katoliške šole, in izjavah različnih sogovornikov, bosta v studiu Jure in Marjan spodbudila k pomoči. Prisluhnite in sodelujte, pomagajte! Kako, razložimo v modrem okvirčku malo nižje.
Kako ohranjati vrednote?
»To je zagotovo velik izziv. Prvi korak je najprej naš odnos do mladih, da se počutijo slišane, vredne, sprejete, da bodo vedeli, da so nam pomembni. Ker s tem imajo včasih težave, ker se ne počutijo takšne. Če pa bodo vse to čutili, nam bodo zaupali in bodo tudi lažje prevzeli vrednote, ki so nam pomembne.«
Kar govorimo je pomembno. Toda otroci in mladi dajo največ na zgled, zato je naše ravnanje zelo pomembno.
Od kod občutki nevrednosti pri mladih?
»To je težko vprašanja, tudi ni enega odgovora. Delno so tu krivi tudi mediji, ker dajejo v svet napačno vlogo mladih, kakšni bi morali biti. Ker tega marsikdo ne dosega, zaradi tega potem nimajo dobrih občutkov. Napake včasih naredimo tudi starši s svojimi prevelikimi pričakovanji. Smo prezahtevni do svojih otrok in posledično ni nič dovolj dobro za nas, mladi to začutijo in se posledično v svoji koži ne počutijo dobro.«
Zbiranje sredstev
Vsi, ki bi želeli darovati prostovoljni dar za pomoč učencem in dijakom iz socialno šibkejših družin, lahko darujete na sledeče načine:
- Preko spletnega obrazca na straneh Radia Ognjišče in spletnih straneh katoliških šol, ki sodelujejo v projektu. Pripravljen je spletni obrazec za pošiljanje položnic.
- Svoj dar sporočite na telefonsko številko 01 58 22 225 in poslali vam bodo položnico. Vaš dar bodo zabeležili učenci, dijaki ali zaposleni iz Zavoda sv. Stanislava.
- Lahko pa svoj dar nakažete neposredno na TRR Karitas v Zavodu sv. Stanislava: SI56 0203 2009 1434 483, sklic: SI00 478-2023. Naslov: Karitas v Zavodu sv. Stanislava, Štula 23, 1210 Ljubljana Šentvid.
- SMS Donacije: Pošljite sporočilo SMS s ključno besedo MLADOST5 na številko 1919 in prispevali boste 5 EUR za pomoč socialno šibkejšim dijakom in šolarjem katoliških šol. Prispevajo lahko uporabniki mobilnih storitev Telekoma Slovenije, A1 Slovenije, T-2 in Telemacha.
Najlepše se vam zahvaljujemo za vašo pozornost in velikodušnost!
Kako in koliko lahko v šolskem okolju pomagate mladim povrniti vrednost vase?
»Največ lahko naredimo s pogovorom, kolikor lahko, najbolj učinkuje individualno delo, pogovori na štiri oči. Če govorimo množici, je učinek majhen, posameznik hitro presliši, kaj naj bi bilo nemanjeno njemu. Pogovor ena na ena je najdragocenejši čas, morda včasih tudi najbolj zahteven, za nas svetovalne delavce pa tudi najlepši, kjer lahko s svojimi besedami, zgledom in ravnanjem otrokom in mladim sporočimo, kako zelo dragoceni so.«
Preden učencem govorimo, jih moramo najprej poslušati. Včasih je težko biti pameten, je bolje poslušati, kaj in zakaj se dogaja in potem dati povratno informacijo, ki temelji na vrednotah.
Mlade sprejmimo takšne, kakršni so.
»Da nimamo vedno nekih zahtev do njih, kakšni bi morali biti, kaj bi morali početi. Ne poizkušajmo izživeti svojih sanj na svojih otrocih. Približajmo se jim v tistem, kar zanima njih. To je zelo pomembno. Pokažimo zanimanje za tisto, kar njih zanima, pa tudi če se nam zdijo manj pomembne. Tudi temu, kar doživljajo, njihovim težavam moramo dati dovolj veliko vrednost. Če je njihova težava za nas banalna, recimo ne najbolj posrečen izraz na fotografiji njihovega spletnega profila, njega v tistem trenutku to skrbi in je slabe volje, zato morda ne sledi pouku. Prav je, da se o tem pogovorimo, mu skušamo dati vrednost in poudarimo, da je ne glede na eno neposrečeno fotografijo še vedno zelo dragocen.«
Tehnologija ni vrednota, je orodje.
»V naši šoli imamo začrtan osnovni cilj, kaj želimo naučiti otroke po posameznih razredih s področja sodobne tehnologije, ker se nam zdi pomembno, da bi tehnologijo uporabljali, ne zlorabljali. Pomembno je, kako jo uporabljamo, na tem področju se trudimo s pripravo različnih delavnic, pogovorov, tudi znotraj krožkov, izbirnih predmetov se s tem ukvarjamo. Želimo jih opolnomočiti, da bo to znanje njim v veselje, in hkrati, da ne bi z njim škodili sebi ali drugim.«