Zima (in panika) na cestah
Svetovalnica | 17.01.2023, 11:34 Mirjam Judež
Prvi obilnejši sneg v letošnji zimi je poskrbel za kaotične razmere na naših cestah. Kaj lahko v poslabšanih voznih razmerah pričakujemo in kako moramo poskrbeti za svojo varnost in varnost vseh ostalih udeležencev v prometu? Naš sogovornik v Svetovalnici je bil AMZS inštruktor varne vožnje Peter Smrekar, ki poudarja, da za brezskrbno vožnjo pozimi ni dovolj le menjava pnevmatik. Z njim se je pogovarjal Blaž Lesnik.
Včeraj se je v času jutranje prometne konice promet dobesedno ustavil, zgodili so se številni zdrsi …
»Vsi smo deležniki v varnosti v cestnem prometu. Vzdrževalci se po najboljših močeh trudijo očistiti v kratkem času nešteto kilometrov cest. Na drugi strani smo vozniki, ki hitimo v šolo, službo, tu so še vozniki tovornjakov, ki vozijo tovor in so vezani na sekunde. Močno sneženje v jutranji konici … Marsikaj bi bilo drugače, če bi sneg začel naletavati ponoči. Verjetno bi bile ceste do jutra pripravljene. Vprašajmo se, je vsak res storil vse za svojo varnost in varnost vseh ostalih udeležencev in upošteval to, kar je bilo napovedano, da bo pravočasno prišel na cilj?«
Pogosto se sliši misel: Pred leti smo imeli veliko hujše zime, pa ni bilo takšnih težav.
»Se strinjam, a moj pogled je nekoliko drugačen. Pred leti so bile zime dolge in snežene, veliko snega smo imeli na cesti. Zdaj pa nas sneg preseneti enkrat do dvakrat v sezoni. Vozniki smo pozabili, kaj lahko pričakujemo, ko vozimo po sneženi cesti. Sem na tako vožnjo sploh pripravljen? Zaradi pomanjkanja izkušenj včasih pride do pomanjkanja občutka, kako je na zasneženi cesti.«
Bodimo strpni do motoristov, kolesarjev, tistih na skiroju, čeprav jih v teh dneh ne bi smeli videvati na cestah.
Za brezskrbno vožnjo pozimi ni dovolj le menjava pnevmatik. Za varnost v teh razmerah je treba postoriti še kaj.
»Najprej priprava vozila in priprava voznika. Niso dovolj samo primerne pnevmatike s primerno globino kanalov, ampak je treba pripraviti tudi vozilo, poskrbeti, da imam ustrezne zimske tekočine v vozilu, da imam strgalo za led, ne škodi, če imamo lopato v avtu, nekaj, da bom lahko očistil avto. Na cesti vidimo ogromno zasneženih vozil, s čemer ogrožajo sebe in druge, ko sneg poleti z vozila. Lahko pride do tragične nesreče s hudimi posledicami. Kjer so hitrosti večje, ko tovornjak spelje s počivališča, se vključi na avtocesto in ko bo pridobil na hitrosti, lahko ta sneg poleti. Če bomo dobro opazovali vozila, ki vozijo pred nami, vidimo, da najprej začne sneg leteti z vozila v manjših količinah, tam je že treba povečati varnostno razdaljo in pričakovati, da bo v nadaljevanju poletela večja količina snega. Preden gremo na pot, očistimo avtomobile, strehe avtov, vsa stekla, da sploh kaj vidimo. Vetrobransko steklo očistimo v celoti, ne samo delno.«
Če imamo pred seboj prepočasnega voznika, ki se ne znajde v snežnih razmerah, kako ukrepati? Pogosto pride do živčnosti, nervoze, kar samo še poslabša situacijo.
»Živčnost, nestrpnost je danes naš največji sovražnik na cesti, poleg utrujenosti in zamišljenosti, zato je ključnega pomena, da ko vozim, se ukvarjam s prometom, opazujem situacijo okrog sebe. Tako bom veliko hitreje odreagiral in lahko preprečim trk. Razburjenost, jeza pripelje do tega, da bo moj reakcijski čas na cesti daljši in imam manj možnosti za uspešno reševanje. Velik poudarek dajmo na varnostno razdaljo, ki je zakonsko predpisana na dve sekundi (razdalja, ki jo prevozimo v dveh sekundah). Prekratka varnostna razdalja je tista, ki največkrat povzroči, da kljub temu, da nisem kriv, ne bom mogel odreagirati, ker ne bom imel časa in prostora. Ker so se razmere na cestah močno poslabšale, svetujemo, da je varnostna razdalja v teh dneh daljša.«
Kaj porečete na nestrpnost v prometu?
»Vozniki smo si različni, eni imajo več znanja kot drugi. Če vidimo, da je voznik pred nami negotov, je priporočljivo povečati varnostno razdaljo in previdnost, tudi če se nam zelo mudi. Pomembneje je malo kasneje priti na cilj, kot sploh ne priti na cilj. Strpnost na naših cestah ni najboljša. Preteklo bo kar nekaj km, da bo stanje takšno, kot si ga želimo. Strokovnjaki govorijo, da višina denarne kazni ne vpliva na to, da bomo imeli večjo varnost, da bo voznik vozil počasneje in bil bolj strpen.«
Težak, moker sneg je za voznike nevaren ...
»Ker vozimo po južnem snegu, to pomeni, da se ustvarjajo kolesnice, ledene deske. Opozarjam na veliko pozornost voznikov, ker vozilo, ko zapeljemo v snežni kanal, v kolesnice, lahko malenkostno »zagrabi«, nas zanaša. Panične reakcije so lahko usodne. Težko je, ko se znajdeš prvič na takem cestišču. Zato so treningi, vaje na cestnem poligonu izrednega pomena. Spremenili so se prometni znaki, krožišča, nova infrastruktura, vse se spreminja. Kljub novim elektronskim sistemom v vozilih je še vedno voznik tisti, ki upravlja vozilo. Voznik lahko naredi napako in cilj je, da do teh napak ne pride. Lahko imamo vrhunsko vozilo, a še vedno so reakcije voznika ključne za uspešno reševanje kritičnih situacij.«
Kljub snežnim vremenskim razmeram pa so najbolj ranljivi udeleženci na cestah in pločnikih še vedno prisotni …
»Še vedno je nekaj kolesarjev, pešcev, motoristov. Površine za pešce so zasnežene, zato so prisiljeni stopiti na vozišče. Naj bo velika pozornost okrog vrtcev, šol, kjer lahko pričakujemo več pešcev. Bodite strpni do motoristov, kolesarjev, tistih na skiroju. Bodimo pozorni na njih, čeprav jih v teh dneh ne bi smeli videvati na cestah.«