Damijana MedvedDamijana Medved
Matej KržišnikMatej Kržišnik
Petra StoparPetra Stopar
Cestne razmere, oprijem pnevmatik na vozišče je pozimi slabši kot poleti. Tudi možnost zastojev je bistveno večja. (foto: rawpixel.com)
Cestne razmere, oprijem pnevmatik na vozišče je pozimi slabši kot poleti. Tudi možnost zastojev je bistveno večja. | (foto: rawpixel.com)

Vožnja v zimskih razmerah

Svetovalnica | 13.01.2021, 13:38 Mirjam Judež

Zima, ledene ceste, ustrezna opremljenost vozila. To je nekaj ključnih besed oddaje, v kateri je bil naš gost inštruktor varne vožnje pri AMZS Manuel Pungertnik. Z njim se je na daljavo pogovarjal Matjaž Merljak.

Pozimi nam bo vsakdanja vožnja v službo vzela kakšno minuto več

»Pozimi moramo načrtovati vsakdanjo vožnjo v službo, ki nam bo vzela nekoliko več časa. Če tega ne vzamemo v zakup, se lahko že naše jutro na parkirišču začne slabo. Cestne razmere, oprijem pnevmatik na vozišče je slabši kot poleti. Tudi možnost zastojev je bistveno večja. Očiščeno vozilo je predpogoj, da bomo sploh kaj videli. Ne mislim le na vetrobransko steklo, očistiti moramo vsa stekla, vsa svetlobna telesa na avtomobilu, da bo vožnja bolj varna. Ves sneg, ki je na avtomobilu, moramo spraviti dol, ker lahko ta sneg, ko se tali, povzroča preglavice tistim, ki vozijo za in pred nami. Kar nekaj časa bomo privarčevali, če bomo pozimi naše vozilo pokrili s cerado, ponjavo in na ta način omogočili, da naš avto ne bo zasnežen.«

Vožnja v zimskih razmerah

 

V razmerah slabše vidljivosti tudi podnevi prižgemo luči

»Nova vozila imajo že vsa vgrajena dnevne luči, pri vseh pa te luči niso avtomatske. Če jih prižgemo, bomo mnogo bolj vidni in luči takrat bodo gorele tudi zadaj. Dnevne luči po zakonu svetijo le spredaj, zato je vozilo zadaj slabše vidno, kar je v slabših vremenskih razmerah lahko tudi tragično. Kadar je vidljivost slabša, vklopimo luči in se s tem ne obremenjujemo več.«

Meglenke, ki jih pozabimo izklopiti, so zelo moteče za voznika za nami

»Predvsem zadnja meglenka je problem, ker jo vozniki zelo velikokrat pozabijo ugasniti. Njena rdeča svetloba je izredno moteča za voznika za nami. Zato so vozila opremljena le z eno meglenko. V preteklosti, ko sta bili zadaj dve meglenki, je bilo dostikrat zamenjano za zavorno luč in je potem nismo opazili, ko je voznik pred nami zaviral. Zakon narekuje, da kadar je vidljivost manjša od 50 metrov, so meglenke dovoljene. Če vidimo za sabo vozilo in vidimo snop njegovih luči, je logično, da tudi on vidi naše pozicijske luči in meglenke ne potrebujemo.«

Naš gost je bil inštruktor AMZS Manuel Pungertnik
Naš gost je bil inštruktor AMZS Manuel Pungertnik © Uros Modlic / www.fotomodic.si

Pozimi bodimo posebno pozorni, ko zapeljemo v zatišne lege

»Pozimi se lahko zgodi, da imamo 5 km suhe ceste, kjer je oprijem dober, potem pa pripeljemo na del ceste, odsek v zatišno lego, kjer je mokro, čez noč je pomrznilo in tam je oprijem bistveno slabši. Zaradi neprilagojene hitrosti bomo takrat vozniki največkrat nemočni in bomo zapeljali s ceste ali še kaj hujšega. Ko pridemo do zatišnih leg, vedno zagovarjam 5 km nižjo hitrost od tistega, kar si mislimo, da bi bilo prav, ker vsak km dodatne hitrosti (to dokazujemo tudi na vseh vajah na poligonu) drastično spremeni našo situacijo. Pri 50 km/h bomo še kaj rešili, pri 55 km/h pa težje. Hitrost je tista, ki nas spravlja v težave. V prometu nismo sami. 20 ali 30 km/h višja hitrost je vprašanje, če se nam bo časovno kje poznala, ker bomo lahko čez 5 km naleteli na zastoj in bomo vseh 25 sekund, ki smo jih pridobili zaradi predrzne vožnje, v trenutku izgubili.«

Vožnja v zimskih razmerah

 

Ko smo v avtomobilu, naj nas ne skrbijo denarne kazni, temveč naša osebna varnost

»Po novi zakonodaji so globe za hitrost nižje, a globe ali kaznovalna politika nas ne smejo skrbeti, predvsem naj nas skrbi naša osebna varnost! Zato smo dolžni poskrbeti, da imamo jeseni, pozimi, ko so ceste slabše, kar se da dober stik s podlago, da je vetrobransko steklo čisto, da je tekočina za čiščenje stekel prava, da nam ne bo pomrznila. Tako bomo naredili največ za svojo varnost.«

Vožnja z zimsko pnevmatiko poleti je nevarna; kompromis je celoletna pnevmatika

»Poleti so temperature tudi preko 30 stopinj, pozimi pa gredo lahko 10 stopinj pod ničlo ali še nižje. Temperaturna razlika je lahko 40 stopinj. Težko je pričakovati, da bo pnevmatika v vseh teh temperaturah delala dobro. Pri nas je problem, da se poleti vozimo z zimskimi pnevmatikami. Struktura zimske pnevmatike je bistveno mehkejša, poleti se bo hitreje obrabljala, oprijem je slabši, naša varnost je na bistveno slabši ravni. Kompromis je celoletna pnevmatika.«

Pozimi za vsakdanjo vožnjo potrebujemo več časa
Pozimi za vsakdanjo vožnjo potrebujemo več časa © Jason Blackeye / Unsplash

Veliko bolj kot tehnika vožnje je pomembna empatija in kultura voznika

»V vozilo vzamemo vse svoje probleme, frustracije, voljo, celo svojo osebnost. Včasih je bolje zadihati, se pripraviti na vožnjo in se odpeljati z zavestjo, da smo lahko zaradi svoje impulzivnosti na cesti bolj nevarni. V avtu odloča sekunda. Velikokrat omenim, da ni pomembna tehnika same vožnje, to, kako dobri vozniki smo, ampak, koliko smo empatični in kulturni. Vsem voznikom dajem primer pešcev. Kako dobro se vsak voznik počuti, ko ustavi pred prehodom in se mu pešec z roko zahvali! V nas se prebudi nekaj pozitivnega. Imejmo v mislih, da drugi vozniki niso naši sovražniki, ampak so naši sopotniki na isti cesti in vsi imamo isti cilj: da pridemo na določeno mesto varni, živi, celi. Če si damo pohvalo, da smo preprečili nesrečo, je to bistveno bolje za nas, kot da se jezimo na drugega voznika ali se z njim celo zapletemo v besedni spopad, češ, kako slab voznik je. «

Vožnja v zimskih razmerah

Spremljanje dogajanja, kaj se dogaja z vozili pred nami …

»Na promet, ki se dogaja za nami, težko vplivamo. Če imamo za sabo zelo objestnega voznika, ga lahko spustimo naprej in s tem zaključimo to svojo frustracijo. Vozila pred nami pa so naša odgovornost. Pomembno je, da vozimo na primerni varnostni razdalji, da smo osredotočeni na samo cesto, da ni telefona v roki ali drugih motečih dejavnikov, ki lahko bistveno vplivajo na naš reakcijski čas in s tem na zavorno pot ustavljanja, ki bo na ta način daljša.«

V novejših avtomobilih je komplet rezervnih žarnic, ki ga moramo po zakonu imeti, sam sebi namen

»Zakonodaja se spreminja bistveno počasneje, kot se spreminja tehnologija v avtomobilih in ne more slediti tako hitrim tehnološkim napredkom. Žarnice v avtu moramo imeti že zato, da ne plačamo kazni policistu.«

Če v zimskih razmerah naredimo zastoj zaradi neustrezne zimske opreme, nas čaka visoka kazen

»Slovenska zakonodaja dovoljuje tudi letne pnevmatike in verige, ampak verige so namenjene le vožnji v snegu. Mi pa pozimi govorimo o slabših razmerah, kjer verige ne pomagajo kaj dosti. Zakon narekuje, da če naredimo zastoj, ker nimamo ustrezne zimske opreme, je kazen bistveno višja, kot če nas policist samo ustavi in te opreme nimamo. Kot vozniki se moramo povedati, kam se podajamo in kakšno opremo potrebujemo, da pridemo do tja.«

Dobro delovanje akumulatorja je osnova

»Akumulator je pomemben del avta. Vse več elektronike je v avtomobilih, vse več asistenčnih sistemov, zato je dobro delovanje akumulatorja osnova, da se bomo sploh kam premaknili. Pred zimo je dobro narediti kak preventivni servis, na katerem nam bodo pregledali vse potrebno. Če je akumulator že pred koncem življenjske dobe in to vemo, lažje načrtujemo nakup novega. Vozniki na teh segmentih radi varčujemo, dokler se ne zgodi, da vozila ne spravimo v pogon in ne moremo v službo. To so vse priprave na »zimsko idilo«, ki lahko postane v avtomobilu tudi zimska frustracija. Če vidimo, da naše vozilo že slabše zaganja, če sistem start/stop ne deluje več, ker je baterija slabša, je to signal, da je naš akumulator v zaključni fazi delovanja.«

V času sneženja in zamrzovanja očistimo vsa stekla, ne le prednje, tudi z avta pometemo sneg, da ne dela preglavic tistim, ki vozijo za ali pred nami
V času sneženja in zamrzovanja očistimo vsa stekla, ne le prednje, tudi z avta pometemo sneg, da ne dela preglavic tistim, ki vozijo za ali pred nami © rawpixel.com

Preverimo, če je v avtomobilu dovolj tekočine za vetrobransko steklo in dovolj goriva

»Na daljši poti lahko pride do zastoja, ki lahko traja tudi nekaj ur. Pri nizkih temperaturah bomo imeli z gotovostjo vozilo prižgano, da bo toplo. Lahko se zgodi, da bomo morali nekje prenočiti. Dobro je, da imamo v avtu dovolj goriva, primerno opremo, kakšno toplo odejo, ki nam bo pomagala preživeti zelo hladno noč.«

Gasilni aparat v avtu ne sodi med obvezno opremo, lahko pa pride prav, če znamo rokovati z njim

»Vsak voznik se odloči, ali bo imel gasilni aparat v avtu ali ne. Primerni so za hitro posredovanje, če se nam avto ni vnel. Če se nam bo vnel, ta majhen gasilni aparat ne bo pomagal. Ni dovolj, da ga imamo pod sedežem, treba ga je pregledati, če je ustrezen, katerega tudi preventivno odpreti, preizkusiti, če dela in če ga znamo uporabljati. Potem bomo seveda morali kupiti novega.«

Zakon pravi, da se morajo tisti, ki se vozijo po avtocesti, umakniti tistim, ki se šele vključujejo na avtocesto

»Številni vozniki vozijo pravilno po voznem pasu, prehitevalni pas pa je prazen. Nekako se ne umaknejo tistim, ki se šele vključujejo na avtocesto. Mi smo dolžni se umakniti na prehitevalni pas in omogočiti vsem, ki se vključujejo na AC, da to storijo. Včasih se ne zavedamo, da ne omogočamo voznikom, ki se vključujejo, varnega vklopa. Tega se bomo šele počasi naučili. Tudi reševalni pas danes »delamo« bistveno bolje, kot smo ga delali tri leta nazaj, tako verjamem, da bomo tudi to prej ali slej ponotranjili. Je pa zakon jasen: moramo se umakniti.«

Vožnja v zimskih razmerah

Obnavljanje znanj v prometu in osvajanje novih

»Ne predstavljam si voznika, ki je pred 50-imi leti naredil izpit. Pri AMZS imamo cel kup preventivnih možnosti, tečajev, ki pa se jih vozniki ne želijo udeležiti. Morda jim je nerodno priznati, da česa ne znajo ali so prepričani, da znajo, toda ko pride do nesreče, smo velikokrat soočeni s tem, da smo naredili napako, pa se tega sploh nismo zavedali. Žal je tako, da je preventiva na plečih voznikov. Tisti, ki pridejo na obnovitev znanja, po uri, dveh popolnoma drugače gledajo na neko kritično situacijo v prometu.«

Svetovalnica
Bližina v zadnjem obdobju življenja (photo: Slovensko društvo Hospic) Bližina v zadnjem obdobju življenja (photo: Slovensko društvo Hospic)

Milostna smrt in usmrtitev namesto podpore?

O vprašanju samomora z medicinsko pomočjo naj bi odločali na referendumu 9. junija. SDS in NSi sta sicer v ponedeljek vložili zahtevi za ustavno presojo odlokov o omenjenem referendumu, kar bi ...

Romanje v Habsterdick 2024 (photo: osebni arhiv Jožeta Kamina) Romanje v Habsterdick 2024 (photo: osebni arhiv Jožeta Kamina)

Marija Pomagaj je s svojimi rojaki po vsem svetu

Rojaki na vzhodu Francije 1. maja že desetletja romajo k Mariji Pomagaj v Habsterdick. Letos je sveto mašo daroval ljubljanski nadškof metropolit Stanislav Zore, ki ima tudi rudarsko preteklost. V ...