Aleš Čadež in Darja Ovsenik | (foto: Jaka Korenjak)
Aleš Čadež, Inovativni mladi kmet 2025: »Iz umazanih rok v svetlo prihodnost ...« - PodkastRAST #15
Kmetijstvo Robert Božič
»Veliko emocij je za našo ekipo, v to zgodbo smo šli skupaj... Ne veš, ali ti bo uspelo ali ne …, bo sam produkt zanimiv in ali bodo tudi drugi prepoznali, kaj smo skupaj naredili. In to je bila res potrditev, da je to - to,« pravi Aleš Čadež po včerajšnji slovesnosti na sedežu podjetja Gorenc Stare, d.o.o. v Cerkljah na Gorenjskem, na kateri je prejel naslov Inovativni mladi kmet 2025.
Od živinoreje do zelenjadarstva
Aleš Čadež, ki je bil naš gost v 15. epizodi podkasta RAST, prihaja iz Poljanske doline, iz družine, ki je bila s kmetijstvom povezana iz roda v rod. Kot najmlajši izmed petih otrok je že od devetega leta hodil z mamo na tržnico v Škofjo Loko, kjer sta prodajala zelenjavo. Čeprav je bila njihova kmetija živinorejska, je v njem sčasoma prevladala ljubezen do zemlje in rastlin. Ko se je mama upokojila, je stal pred odločitvijo – opustiti pridelavo zelenjave ali pa se ji posvetiti in jo razviti naprej. Izbral je drugo pot.
Pandemija covida-19 je bila zanj odskočna deska. Ljudje so začeli iskati lokalno hrano in ceniti domače pridelke. Aleš in njegova ekipa so povečali površine pod pridelavo, stavili na kakovost in dokazali, da se lahko s trudom in inovacijami uspe tudi na majhni kmetiji.
Karate, Japonska in ideja, ki je spremenila vse
Aleš ni samo kmet – je tudi športnik. Že kot otrok je treniral karate in nastopal na mednarodnih tekmovanjih, tudi na Japonskem, kjer je med drugim osvojil tudi bronasto medaljo na svetovnem prvenstvu. Prav tam pa se je po drugi strani srečal s sistemom »paper pot« – enostavnim načinom sajenja sadik zelenjave z verižnimi papirnatimi lončki.
»Ko sem to videl, sem si rekel: Če bo samo par odstotkov lažje, smo zmagali,« pravi Aleš in dodaja, da gre za precejšnjo poenostavitev dela in naravi prijazno pridelavo sadik, saj je ognemo odpadkom in plastiki.
Zamisel ga je navdušila. Skupaj z lokalnim podjetjem so začeli testirati in razvijati izboljšano različico sistema za saditev tako pridelanih sadik, gre pa za sadilec, ki omogoča hitro, učinkovito in prilagodljivo sajenje. Prototip je do danes doživel že trinajst različic, končno različico pa bodo predstavili na bližajočem se sejmu Agritech v Celju.
Ko inovacija raste iz zemlje
Paper-pot sistem omogoča enostavno setev in presajanje sadik, zmanjšuje porabo vode, substrata in prostora ter odpravi plastične odpadke. Lončki so papirnati, torej razgradljivi in ostanejo v zemlji, kar pomeni, da ni odpadkov, hkrati pa se predvsem pri presajanju prihrani ogromno časa.
»Prej smo za zasaditev enega tunela motovilca porabili 15 ur, zdaj to naredim v eni sami uri,« pravi Aleš. Z inovacijo so dosegli večjo učinkovitost in razširili pridelavo.
Moč sodelovanja in družine
V zgodbo Vrtnarije Čadež je vključena celotna družina – Aleš, njegova partnerka Lucija, brat Gregor s Sašo, mama in še nekaj sorodnikov. »Če imaš domače zraven, razumejo, zakaj je treba včasih stisniti,« se nasmehne Aleš.
Ekipa skupaj vrši pridelavo, prodajo in razvija nove prijeme, ob tem pa se trudi ohranjati skupnost, ki je temelj.
Ekološki certifikat in raznolika ponudba
Vrtnarija Čadež po približno devetih letih delovanja v tej novi smeri prideluje približno 50 različnih kultur in več kot 400 sort zelenjave.
»Ker sem po poklicu kuhar, mi veliko pomeni barva, oblika in raznolikost hrane,« pravi Aleš.
Kmetija je pridobila ekološki certifikat, kar jim je odprlo vrata tudi v javne zavode – šole, vrtce in druge ustanove, ki želijo ponuditi obroke zdravo, lokalno pridelano hrano.
Vizija: prihodnost slovenskega kmetijstva
Aleš verjame, da je prihodnost slovenskega kmetijstva svetla: »S to inovacijo želimo pokazati, da se da vzgajati sadike zelenjave brez plastike, z manjšimi vložki in več spoštovanja do narave. Želimo, da bi mladi videli, da se tudi na manjši površini da preživeti, če delaš pametno in z ljubeznijo.«
Inovacije ne nastajajo v laboratorijih, temveč – kot pravi sam – iz umazanih rok, ki vsak dan občutijo zemljo.
Promocija, ki gradi zaupanje
Ob včeraj prejetem naslovu Inovativnega mladega kmeta 2025 mu telefoni že cel dan zvonijo. Upa, da bo z medijsko pozornostjo dobil priložnost za promocijo kmetije in pravi, da je najlepši del projekta IMK sporočilo, ki ga vsej družbi pošiljajo mladi kmetje:
»Če bomo takšne zgodbe spodbujali še naprej, je slovensko kmetijstvo res lahko svetlo. Ne gre samo za delo, gre za življenje, ki ima smisel.«



