Štefan IskraŠtefan Iskra
Matej KržišnikMatej Kržišnik
Alen SalihovićAlen Salihović
Protest CI Braslovče in CI Šmartno ob Paki (foto: Tone Tavčer) (foto: Tone Tavčer)
Protest CI Braslovče in CI Šmartno ob Paki (foto: Tone Tavčer)

FOTO: Kljub odločnim nasprotovanjem z avtocesto čez hmeljišča?

Kmetijstvo | 22.04.2015, 17:44

Civilna iniciativa Braslovče je ob svetovnem dnevu Zemlje pripravila protest proti odločitvi Vlade, ki je traso 3. razvojne osi med Velenjem in štajersko avtocesto vrnila na po njihovem slabo varianto imenovano F2-2. "Na ta dan moramo našemu “zelenemu planetu” izkazati spoštovanje in željo po tem, da ohranimo čim večji del zares zelenega," so zapisali v sporočilu za javnost in dodali, da je izbrana varianta hitre ceste na relaciji Velenje - Šentrupert s tega stališča povsem neustrezena, saj obstajajo cenejše, krajše in celostno boljše možnosti.

Žan Pižorn iz omenjene iniciative opozarja, da je trasa, ki jo je izbrala Vlada, najdražja izmed možnih, saj bo s ceno 480 milijonov EUR najdražji odsek hitre ceste v Sloveniji. Med vsemi različicami bo ta trasa uničila okrog 100 hektarjev najboljše obdelovane zemlje, saj velik del odseka poteka preko najboljših kmetijskih zemljišč in hmeljišč  z obsežnim namakalnim sistemom.

V civilni iniciativi Braslovče zato od Vlade zahtevajo, da svojo odločitev prekliče in se odloči za alternativne rešitve, ki že obstajajo, so umeščene v prostor in so bistveno cenejše, krajše, prometno učinkovitejše in za kmetijstvo ugodnejše.

Čas je za pametno rešitev

Član iniciative Domen Marovt je na protestu opozoril, da je po njihovem mnenju najcenejša različica predlagane avtoceste trasa Velenje-Podlog ali razširitev obstoječe ceste Arja vas-Velenje in dodal, da na Vladi sprejeta odločitev za kmete v Braslovčah pomeni nazadovanje, ker bi šla skozi hmeljišča. Tudi sam ima 300 let staro kmetijo, s pridelavo hmelja pa se ukvarjajo že 140 let.

Po njegovih besedah noben argument ne gre v prid predlagani trasi avtoceste od Velenja do Šentruperta. Ta del trase ni le ekološko nesprejemljiv, temveč je sporen tudi iz vidika prometne učinkovitosti, je ekonomsko potraten in ne povezuje Celja in Velenja. Če država ne bo spremenila svoje odločitve, bodo Braslovčani uporabili vse oblike državljanskih nepokorščin, so napovedali na protestu.

Protest CI Braslovče in CI Šmartno ob Paki (foto: Tone Tavčer)
Protest CI Braslovče in CI Šmartno ob Paki (foto: Tone Tavčer) © Tone Tavčer

Proti tudi v Šmartnem ob Paki

Predlagani trasi avtoceste nasprotujejo tudi v civilni iniciativi Šmartno ob Paki. V tej občini bi načrtovana trasa potekala neposredno nad domovanji 300 do 400 prebivalcev, katerim bi se zaradi onesnaževanja in hrupa ter prašnih delcev bistveno poslabšali bivanjski pogoji.

Poleg tega bi trasa potekala po obronku Gore Oljke in sekala tudi večino zelo obiskanih planinskih poti na goro. Izgradnja ceste bo za vedno uničila tudi turistične možnosti razvoja Šmartnega ob Paki, ocenjujejo v tej iniciativi.

Protest CI Braslovče in CI Šmartno ob Paki (foto: Tone Tavčer)
Protest CI Braslovče in CI Šmartno ob Paki (foto: Tone Tavčer) © Tone Tavčer

MOP: Številke niso točne

Na navedbe protestnikov se je popoldne odzvalo Ministrstvo za okolje in prostor in nekatere navedbe Civilne iniciative Braslovče označilo za netočne. V sporočilu za javnost so zapisali, da je investicijska vrednost izbrane variante 314 milijonov EUR in se po njihovem "ne sme primerjati z ocenjenimi vrednostmi drugih variant, ker za druge variante ni bil izdelan natančen idejni projekt." Prav tako na MOP trdijo, da je izbrana trasa "optimizirana in v velikem delu umaknjena s kmetijskih zemljišč v Savinjski dolini na pobočje Gore Oljke," ter bila ocenjena kot najustreznejša v v študiji variant med letoma 2007-2008.

Po navedbah ministrstva je prostorsko načrtovanje in umeščanje objektov v prostor iskanje kompromisnih in izvedljivih rešitev, pri čemer ni mogoče sprejemati odločitev le na podlagi ozkih segmentov, kot so kmetijska zemljišča, dolžina trase in cena, ampak so potrebne analiza, povezava in sinteza vseh gospodarskih, socialnih, okoljskih dejavnikov.

Protest CI Braslovče in CI Šmartno ob Paki (foto: Tone Tavčer)
Protest CI Braslovče in CI Šmartno ob Paki (foto: Tone Tavčer) © Tone Tavčer

CIB: Dokazali smo, da je bilo vrednotenje in izbor najboljše trase zavajajoče

V Civilni iniciativi Braslovče na sporočilo za javnost Ministrstva za okolje odgovarjajo, da so z Analizo vrednotenja tras v letu 2008 dokazali, da je bilo uradno vrednotenje in izbor najboljše trase zavajajoče. "S primeri smo dokazali, da so merila za vrednotenje in samo vrednotenje blamaža za stroko. Še vedno se MOP sklicuje na takšno zavajajoče vrednotenje," je za naš radio povedal Žan Pižorn, ki ob tem posebej opozarja tudi na DARS-ovo lansko prometno študijo, ki zaradi pričakovanega obsega prometa "priporoča razširitev obstoječe ceste in kasneje dogradnjo dvopasovnice." Žan Pižorn Vlado še sprašuje, kje bo dobila denar za izgradnjo hitre ceste, ki se zaradi premajhnega prometa ne bo mogla sama odplačevati.

Dejan Židan: " Dolžan sem nasprotovati umeščanju, pri katerem se kmetijski vidik ne upošteva!"

Minister za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano Dejan Židan je ob prihodu na današnjo sejo vlade novinarjem povedal, da ne pozna ekonomike trase, pozna pa opozorila civilne iniciative. "Kot prehranski minister gledam na kmetijski vidik. Dolžan sem nasprotovati umeščanju, pri katerem se kmetijski vidik ne upošteva. Kmetijski resor s temi opozorili večinoma uspe, ne pa vedno," je dejal Židan.

Protest CI Braslovče in CI Šmartno ob Paki (foto: Tone Tavčer)
Protest CI Braslovče in CI Šmartno ob Paki (foto: Tone Tavčer) © Tone Tavčer

Pojasnil je še, da v primeru, na katerega opozarja braslovška civilna iniciativa, še ni obupal. Postopek bo po ministrovi oceni še dolgotrajen in bodo dokazovali svoj prav. Civilno iniciativo pa je pozval, naj pošilja svoja opozorila vsem odločevalcem.

Kmetijstvo
Melita Košir in Jure Sešek (photo: Rok Mihevc) Melita Košir in Jure Sešek (photo: Rok Mihevc)

Melita odhaja, Mavrica ostaja ...

Letošnja jesen je odnesla poletje, prinesla praznovanje naše radijske obletnice, v soboto pa naznanila tudi menjavo na uredniškem mestu revije Mavrica. Otroški mesečnik izhaja pri Založbi Družina, ...

Karin Kanc, je v letu 2024 izbrana za naj diabetičarko (photo: Jure Makovec) Karin Kanc, je v letu 2024 izbrana za naj diabetičarko (photo: Jure Makovec)

Kako in kaj jesti

Z dr. Karin Kanc, doktorico medicine, specialistko interne medicine, iz zasebne ordinacije Jazindiabetes, tudi integrativno psihoterapevtko, smo ob Svetovnem dnevu sledkorne bolezni, ob Tednu ...