Jure SešekJure Sešek
Boštjan SmoleBoštjan Smole
Andrej ŠinkoAndrej Šinko
Radijski kolesarji pred baziliko na Brezjah (foto: Jure Sešek)
Radijski kolesarji pred baziliko na Brezjah

Romamo od Marije k Mariji

Radijski utrip | 07.09.2010, 17:36

Tako smo letos poimenovali kolesarsko romanje skupine radijskih sodelavcev, ki se na pot podajamo dan pred praznikom rojstva Device Marije. Dan pred rojstnim dnem Device Marije je posvečen spominu na šmarna romanja. Včasih so Slovenke in Slovenci, kljub temu, da niso bili tako mobilni, med velikim (15. avgust) in malim (8. september) šmarnom obvezno poromali v kakšno Marijino svetišče in tam prosili za blagoslov in varstvo.

13:40 Odpravljamo se proti Žabnicam

Za sklep današnjega dela naše romarsko kolesarske poti, pa se bomo v naslednjih dveh urah s kolesi podali še na zadnji odsek, na okrog 18 km dolgo, za kolesarjenje zelo prijetno in urejeno pot čez mejo v Italijo do Žabnic. Tam zvečer pripravljamo poseben prenos v živo v Juretovem večeru, začel se bo ob 20.30, ko bodo med drugimi nastopili tamkajšnja pevska zbora, pihalna godba in še nekaj zanimivih sogovornikov.

Predstavili bodo kulturni utrip med Slovenci v zamejstvu. Prvo radijsko oglašanje iz Žabnic pa načrtujemo med 16.00 in 17.00 uro.

12.50 Kranjskogorska dolina zaznamovana s Sv. Višarjami

Gospod Marko Benedik je povedal, da poti do Višarij ni Marijina samo Kranjska gora, temveč tudi kapela v Tamarju (v njej so novi mozaiki p. Marka Rupnika). Prenovljena 500 let stara župnijska cerkev je biser, a ne samo zunanji, ker je najpomembnejši biser Marija, naša priprošnjica.

Na poti iz Jesenic do Kranjske gore sta nam v Gozdu Martuljku gospa in gospod Robič pripravila pravo zaporo - s čajem in pripomočkom proti prehladu. Deležni smo bili še enega presenečenja: prestregel nas je bivši sodelavec Marko Vrbnjak. Povabili smo ga v našo družbo, tako se je naša ekipa povečala.

Po Gornjesavski dolini je potekala romarska pešpot do Višarij, tako je še danes na kakšni hiši upodobljena višarska Marija, tudi na zadnji v Ratečah.

Nataša Ličen se pogovarja z nekdanjim kranjskogorskim župnikom dr. Markom Benedikom, na desni Urša Sešek, avtorica tega članka © Jože Bartolj

Prav od tam pa prihaja še ena naša današnja gostja, ga. Neža, ki zelo dobro pozna Svete Višarje. Ta romarska pot je zanjo posebna že od otroštva. Na Višarje vsako leto poroma vsaj nekajkrat, ob tem pa doživlja, da so tam nebesa res bližja.

10.15 - Prišli v mesto železnega prahu

Jesenice, železarsko mesto, mesto, skozi katerega se (redko) peljemo po glavni ulici, v njegovo notranjost zavijemo le redko, je pravzaprav tudi v dežju lepo. Sploh, ker sta nas že na vratih pričakala gospod Marko Mugerli, kustos v Gornjesavskem muzeju Jesenice in France Urbanija, nekdanji dovški župnik, sedaj duhovni pomočnik na Planini pod Golico.

Marko je povedal, da je bil Fran Saleški Finžgar, kaplan na Planini pod Golico, prvi, ki je imel na Jesenicah kolo, so mu ga naredili v železarni in je bil glavna zvezda. Drugi so hodili z vozovi in peš, on pa hop na kolo. Rad je hodil v hribe in ker ga farani še niso poznali, je na Markeljevi planini majerico prosil za kozarec mleka. Ta mu ga je hotela drago zaračunati. V tistem trenutku je prišel na planino Jeseničan in pozdravil z "dober dan, gospod kaplan". Majerica je od sramu zardela in se onesvestila. V kapelici, ki so jo postavili v priprošnjo za varstvo jeseniški železarji, je Marijin kip (obnovljenega bodo jutri blagoslovili), kapelica pa se imenuje Marija pomagaj na Plavžu.

Marija Snežna na Kredarici Franca Urbanijo v sezoni vidi vsaj enkrat na teden. Tja iz Krme v dobrih treh urah prinese svoje skrbi in zagotavlja, da na 2.470 metrih postanejo čisto majhne, skoraj neznatne. Vsakdo mora imeti prijatelja, pravi gospod Urbanija. Če ne bi imel radijskih prijateljev ob sebi, bi mislil, da je naš improviziran studio bivak ali vesoljska ladja. Bolje počuti v naravi in preprosti kapelici. V kapelo Marije Snežne na Kredarici se radijski romarji nismo mogli povzpeti, zato smo gospoda Urbanijo prosili, da pride dol. "Bog lonaj, da smo prijatelji!"

Na Jesenicah - v družbi Franceta Urbanije in Marka Mugerlija
Na Jesenicah - v družbi Franceta Urbanije in Marka Mugerlija © Jože Bartolj

Na Jesenicah nas je počakalo tudi presenečenje. Tatjana iz Žirovnice je po naročilu moža Marjana prinesla svež kruh, rogljičke in nekaj, da se ne bomo prehladili. Kako prijeten občutek, da so z nami tudi poslušalci. Okrepčani se z Jesenic odpravljamo proti Kranjski gori.

9:40 - V dežju do Lesc, v Breznici nič več

Gospod župnik iz Lesc Štefan Babič je nam je številke stresal iz rokava. Povedal je, da se krščanstvo na tem koncu ni končalo s propadom rimskega imperija, temveč so ljudje ohranili vero in ušli iz doline v zavetje gora - v Ajdno. Stara cerkev je bila pred Brezjami glavno Marijino romarsko svetišče na Kranjskem.

Mokra pot proti Breznici
Mokra pot proti Breznici © Jure Sešek

Dež je bil naš spremljevalec od Lesc do Breznice, pred domačo cerkvijo nas je počakal brezniški župnik in slutnja sonca skozi oblake. Oblačila so sicer premočena, a pogrel nas je topel čaj in prijazna dobrodošlica. Kulturni utrinki so nam osvetlili pomen Breznice za slovenski narod, saj iz te župnije Žalostne Mati Božje izhajata kar dva škofa: Krizostom Pogačar in Anton Vovk. Župnik Ciril Berglez je velik ljubitelj umetnosti, pravi za Kulturne utrinke. Naslednja naša postaja na poti od Marije k Mariji, bo župnija Jesenice.

Kulturni utrinki v živo. Jože se pogovarja z župnikom Cirilom Berglezom
Kulturni utrinki v živo. Jože se pogovarja z župnikom Cirilom Berglezom © Jure Sešek

Rožni venec, pesem in sveta maša - slovenski romar brez tega ne zmore!

S temi tremi sestavinami smo tudi radijci začeli romanje Od Marije do Marije pri Mariji Pomagaj na Brezjah. "Marija, pomagaj nam sleherni čas, na tebe ozira se vsak izmed nas." Tudi mi, ki bomo vsaj prvi del poti očitno začeli z dežnim blagoslovom iz nebes. Sodelavka Sonja, ki je bila z nami pri maši, zaupa in verjame, da bo dež prenehal, ko bomo začeli s kolesarjenjem.

Jure je svojo jutranjo rubriko Bim bam bom pripravil prav iz Brezij - začetka naše poti in to je bilo tudi prvo javljanje z romanja. Zanimalo ga je, če ima Tone kakšen recept, kako prideš suh v dežju na cilj. Tone svetuje kopalke, Nataša pa obvezno kolesarsko čelado. Roma Jože danes tudi zaradi lanskih spominov? Seveda, a če bi vedel, kakšno bo vreme, najbrž ne bi bil zraven. Najbolj ogret je Blaž, ki je od doma do radia že poganjal kolo in napravil okrog 15 kilometrov. Pravi, da so tudi včasih romali ob vsakem vremenu, zato se dežja ne bomo ustrašili tudi mi.

Zakaj prav danes na romanje?

Dan pred rojstnim dnem Device Marije bo posvečen spominu na šmarna romanja. Včasih so Slovenke in Slovenci, kljub temu, da niso bili tako mobilni, med velikim (15. avgust) in malim (8. september) šmarnom obvezno poromali v kakšno Marijino svetišče in tam prosili za blagoslov in varstvo.

Slika za spomin ob začetku romanja
Slika za spomin ob začetku romanja © Jože Bartolj

To bomo v imenu vseh poslušalcev Radia Ognjišče danes storili tudi radijski sodelavci: Nataša Ličen, Blaž Lesnik, Jure Sešek, Matjaž Merljak, Jože Bartolj, Tone Gorjup, Izidor Šček in Urša Sešek.Kolesarsko romanje Od Marije k Mariji: iz Brezij na Svete Višarje nas bo vzpodbujalo, da bi večkrat obiskali kakšno Marijino svetišče in tam na poseben način začutili Njeno prisotnost.

Romanje smo začeli zgodaj zjutraj na Brezjah

Marijo smo v zgodnjih jutranjih urah pozdravili na Brezjah in pod njenim varstvom dan začeli s sveto mašo, ki jo je daroval naš glavni in odgovorni urednik Franci Trstenjak. Marija, zavetnica Slovencev, je slišala naše prošnje. Vožnja in premišljevanje skozi Lesce, Breznico, Jesenice, Dovje, Kranjsko goro in Žabnice bo dodala še kakšno, položena bo pred Marijo na Višarjah.

Z Brezij smo se prvič oglasili v jutranjo rubriko BIM BAM BOM, potem pa sedli na kolo in kmalu se bomo ustavili v Lescah, v župniji, ki je posvečena Mariji Vnebovzeti. Sogovornik bo tamkajšnji župnik g. Štefan Babič. Lesce so bile nekdaj znano in priljubljeno romarsko središče, o tem pričajo zelo stare listine, še iz leta 1140. Vsekakor bo zanimivo slišati nekatere podrobnosti o bogati zgodovini župnije.

Župnik iz Lesc Štefan Babič nam je prijazno razkazal najstarejšo romarsko cerkev na Kranjskem. © Jože Bartolj

Zvečer bomo iz Žabnic na italijanski strani meje pripravili neposreden prenos Juretovega večera in predstavili življenje pod Sv. Višarjami.

Vabljeni k ogledu fotoutrinkov!

Radijski utrip, Cerkev na Slovenskem, Srečanja PRO, Dogodki
Obzorja duha (photo: Zajem zaslona) Obzorja duha (photo: Zajem zaslona)

Cenzura v oddaji Obzorja duha?

»Žalostna sem zaradi dogajanj... Nov prevod Svetega pisma iz izvirnih jezikov v slovenski jezik, vrhunsko delo v slovenski zgodovini za študij in razumevanje nam vsem, prispevek v oddaji Obzorja ...

Družine potrebujejo spodbud in medsebojne podpore ter zgledov.  (photo: lj_nadskofija) Družine potrebujejo spodbud in medsebojne podpore ter zgledov.  (photo: lj_nadskofija)

Vzemimo Boga zares

Živimo v duhovni shizofreniji, ki na prvi pogled ni prepoznavna. Na eni strani poudarjamo, kako imamo pravico izbrati lastni slog in stil življenja, kako je naša pravica izbira identitete, celo ...

Skrbno izbirajmo obutev.  (photo: PixaBay) Skrbno izbirajmo obutev.  (photo: PixaBay)

Zakaj je dobro kupovati obutev popoldne?

Vida Ozis je ustanoviteljica blagovne znamke AN.NIKA, je direktorica Centra medicinske pedikure, razvila je medicinsko sponko - vse ostale, ki so prisotne na domačem trgu, so iz uvoza. Večina si ...