Ljubljana, sreda, 19. december 2018, 15:25

Marko Juhant: Pri vzgoji so ključne delovne navade

Knjige Marka Juhanta, foto © cmrlj.biz
Marko Juhant
Foto © Nataša Ličen

"Otroci z dobrimi delovnimi navadami, se hitreje vrnejo nazaj v utečen tok. Kjer pa so otroci razvajeni, ali pričakujejo, da namesto njih urejajo stvari straši, pa slednje čaka naporen del šolskega leta."

V šolah večinoma še ni težav zaradi ocen ali širšega učnega uspeha, pojavljajo pa se že vzgojni zapleti, je v sobotni oddaji dejal Marko Juhant, specialni pedagog, ki ga na vsake dva meseca povabimo k pogovoru v oddaji »Za življenje, za danes in jutri«.

»Zaradi različnih vzgojnih težav so klici kar vsak dan, postavljajo se konkretna vprašanja in zato na takšne klice lahko konkretno odgovorim. Po prazničnem, prostem tednu se otroci vrnejo v šolo, kot bi od mehanika pripeljali nepopravljen avto. Že po nekaj dneh običajno pri otroku upade ritem. Kjer so starši vlagali v delovne navade otrok, imajo zdaj več miru, otroci z dobrimi delovnimi navadami, se hitreje vrnejo nazaj v utečen tok. Kjer pa so otroci razvajeni, ali pričakujejo, da namesto njih urejajo stvari straši, pa starše čaka naporen del šolskega leta.« Učitelji vse pogosteje opozarjajo, da žal niso dovolj opremljeni za ravnanje z zahtevnejšimi učenci, ki v šolah postajajo stalnica.

Pogosto zunaj sebe iščemo krivce, pozabljamo pa, da je izvor težav v naši družini in v nas samih

»Za obnašanje otrok je ključna domača vzgoja. Ni ga čez dober zgled. Pripovedna vzgoja nikoli ne more biti tako dobra, kot je tista, ki jo otrok dnevno doživlja, na primer, kaj pomeni osebna odgovornost in podobno. Rečejo starši: »Saj še politiki ne prevzamejo odgovornosti!«, pozabljajo pa, da bodo čez leto dni svojemu najstniku predali ključe avtomobila, s tem bo prevzel tudi osebno odgovornost. Razmišljati, da je to daleč, je zmotno. Osebna odgovornost se začne graditi že pred šolo. Ne delajmo zanj in namesto njega, potem se pa čudimo, da sistem našega otroka ne podpira. Slovensko šolstvo, kljub kritikam, glede na primerjave z drugimi evropskimi sistemi, kotira zelo visoko. Naši otroci so razgledani, ogromno vedo, imajo širino. To je naša prednost.« Otroku je recimo vroče. "Ja, naj sam ugotovi", pravi Marko Juhant, "kaj narediti, da mu ne bo več vroče!". Otrok se skozi doživljanja odziva, s tem gradi odgovornost.

Vprašanje poslušalca o vpisu otrok v prvi razred. Zakaj jih vse več prosi za odlok?

»Najpogosteje premaknejo vpis v šolo tisti starši, ki so otroka malo preslabo vzgojili. Otrok je nemiren, preživahen, vendar to zavijejo v lepo besedo, in rečejo, otrok je nezrel. Otrok pa samo ne sledi pravilom, je zrel, samo obvladajo ga ne. In, kaj se zgodi, otrok tako samo še utrjuje v vrtčevskem okolju svoj vzorec še polno leto. Doma se bistveno nič ne spremeni in otrok je neprimernemu okolju, v katerem ni nič novega, izpostavljen še naprej. Ker nima nobenega pravega izziva, izzive povzroča sam. Sladko mu je imeti moč nad straši. Izbira pri hrani, se noče obleči, iz principa se noče obuti zjutraj, ko se mudi v službo, in podobno.«

Otrok se dobro počuti v družini, kjer ima svojo vlogo, mesto, je vreden. »Če otrok premalo skrbi za druge, izgublja smisel, pravi Marko Juhant. »Pomagati drugim, na način, ki je primeren in tistim, ki si pomoči želijo, daje veliko zadovoljstva, je najboljša antidepresivna terapija."

Velik del pogovora smo namenili tudi vzgojnim problemom otroka z motnjo disleksije. Priporočamo poslušanje pogovora v celoti. Marko Juhant bo naš sogovornik znova januarja naslednjo leto. Lahko se obrnete nanj po pomoč ali nasvet preko e-maila: marko.juhant@gmail.com ali na spletu: https://www.cmrlj.biz/

Nataša Ličen in Marko Juhant
Nataša Ličen in Marko Juhant


Ne spreglejte: