Štefan IskraŠtefan Iskra
Andrej NovljanAndrej Novljan
Petra StoparPetra Stopar
Konferenca o prihodnosti SŽ v ikviru Dnevov Slovenskih železnic 2014. (foto: Urška Hrast)
Konferenca o prihodnosti SŽ v ikviru Dnevov Slovenskih železnic 2014.

Nujen vložek v zastarele železnice

Slovenija | 07.06.2014, 07:00

Slovenske železnice so se odločile, da bodo svojo dejavnost letos prvič predstavile v okviru posebnih Dnevov Slovenskih železnic, ki se bodo danes skklenili. V teh dneh so ponudili priložnost za pogovor o problematiki železniškega sektorja v Sloveniji, sklepanje novih poslov in seznanitev z delom družb v skupini Slovenske železnice. Govorci so se strinjali: vlaganje v železniško infrastrukturo je nujno.

Na sedežu Gospodarske zbornice Slovenije je bila v sredo velika konferenca z naslovom Prihodnost železnice in njen prispevek k razvoju gospodarstva. Na njej bo sodelovalo približno 150 najpomembnejših poslovnih partnerjev Slovenskih železnic iz tujine in Slovenije.

Mes in Omerzel: Vlaganje v železniško infrastrukturo = gospodarski razvoj

Razvoj železniške infrastrukture je nujen in zanj bo treba najti denar, je opozoril generalni direktor železnic Dušan Mes. „Slovenske železnice bodo za rast tovornega prometa, ki je ključni del pri opravljanju tržne dejavnosti železnic, potrebovale strateškega partnerja. Za rast tovornega prometa v naslednjih petih ali desetih letih potrebujemo svež kapital, družba SŽ - Tovorni promet pa strateškega partnerja, ki bo omogočal to rast. Sami bomo težko uspeli na mednarodnem trgu," je dejal in opozoril, da je konkurenca vedno hujša.

Minister za infrastrukturo Samo Omerzel.
Minister za infrastrukturo Samo Omerzel. © Urška Hrast

Minister za infrastrukturo in prostor Samo Omerzel se je strinjal in poudaril, da prihaja čas železniške infrastrukture, tudi v EU. Omerzel se zaveda, da so investicije v infrastrukturo predpogoj za gospodarsko rast. V preteklosti je bila prioriteta izgradnja avtocestnega križa, kar se mu sicer zdi prav. "Avtocestni križ je Slovenija potrebovala. Žal so železnice prišle na vrsto malo pozneje, vendar bo investicij v infrastrukturo Slovenskih železnic letos za 380 milijonov evrov, prihodnje leto pa še za 330 milijonov evrov," je dejal in dodal, da zdaj prihaja čas železniške infrastrukture, tudi v okviru novega večletnega finančnega okvira EU. "Železniška infrastruktura je tista, katere prihodnost prihaja," je dejal resorni minister.

„Če ne bo drugega tira, bodo težave pri pretovoru“

Član poslovodstva Slovenskih železnic Milan Jelenc je povedal, da se tržni delež železnic v kopenskem prometu povečuje, pri čemer je opozoril, da je treba vozni park Slovenski železnic nujno obnoviti. Večina lokomotiv, tako v tovornem kot potniškem prometu, namreč precej presega predvideno življenjsko dobo.

Ozko grlo predstavljajo enotirne proge na nekaterih ključnih odsekih, kot so Divača-Koper, Ljubljana-Jesenice in Pragersko-Hodoš. "Nujne so investicije, če želimo povečati kapacitete omrežja," je dejal. Težavo predstavlja tudi dejstvo, da nekateri odseki prog še niso elektrificirani, med njimi tudi Pragersko-Hodoš.

Član poslovodstva SŽ Milan Jelenc
Član poslovodstva SŽ Milan Jelenc © Urška Hrast

Predsednik uprave Luke Koper Andraž Novak je opozoril na pomen železniške infrastrukture za delovanje in razvoj luke. "Če ne bo drugega tira (na železniški progi Divača-Koper), bomo imeli težave pri zagotavljanju naših ciljev pri povečanju pretovora," je opozoril. Kot pravi, pogovori o tem tečejo že 20 let, zdaj pa je prišel čas, ko bi morali dejansko začeti z gradnjo, sicer se boji, da se bodo stranke enkrat obrnile in iskale rešitve drugje.

Tudi ekonomist Jože P. Damijan je opozoril, da so vlaganja v infrastrukturo predpogoj za gospodarsko rast. Če vložimo 1,3 odstotka bruto domačega proizvoda na letni ravni v infrastrukturo, ga po drugi strani povečamo za 2,8 odstotka in ustvarimo 1770 novih delovnih mest, je navedel.

V štirih dneh so se zvrstili različni dogodki, namenjeni poslovnim partnerjem in potnikom Slovenskih železnic ter širši javnosti. V Kanalu so denimo odprli muzej o zgodovini Kanala in železnice, po tirnicah je zapeljal muzejski vlak, v Sevnici pa je potekala prva predstavitev modelne železnice.

Skupina Slovenske železnice je lani ustvarila skoraj 502 milijona evrov poslovnih prihodkov, kar je 11 odstotkov več kot leta 2012. Čisti dobiček je znašal dobrih 17 milijonov evrov, potem ko ga je bilo leta 2012 za 2,4 milijona evrov.

Slovenija, Politika
Boj s pozebo v nasadih borovnic na ljubljanskem barju (photo: Rok Mihevc) Boj s pozebo v nasadih borovnic na ljubljanskem barju (photo: Rok Mihevc)

Kolikšno škodo je povzročila pozeba? #podkast

Po prehodu izrazite hladne fronte pred tednom dni, smo v petek, v nedeljo in včeraj bili priče pozebi. Razmere so se krajevno zelo razlikovale, prav vse sadjarje in kmete pa je strah, da to pomeni ...

Lojze Čemažar (photo: Jože Bartolj) Lojze Čemažar (photo: Jože Bartolj)

Pri svojem delu vedno izpostavi bistveno

Lojze Čemažar je z nami v oddaji Naš gost spregovoril o svoji umetniški poti, pomenu družine, šol, ki so ga oblikovale in se zahvalil za prejeto priznanje sv. Cirila in Metoda.