Ljubljana, nedelja, 18. avgust 2019, 05:09

Starševska vloga je najpomembnejša, mi pa jo jemljemo precej spotoma

Knjige Marka Juhanta, foto © cmrlj.biz
Marko Juhant, specialni pedagog
Foto © Izidor Šček

"Pohvale in graje? Otrok se boji neuspeha, razmišlja, kaj če to, kar ustvarjam, ne bo vredno pohvale in to ga ustavlja. Potrebuje spodbudo."

Marko Juhant, specialni pedagog, je v sobotni oddaji Za življenje, za danes in jutri dejal, da vzgoja ni nekaj, kar nam jemlje čas. Vse drugo nam jemlje čas, ki je drugače namenjen otroku.

"Vzgoja ni nekaj, kar se odvija spotoma, kolikor nam pač časa ob vseh drugih dejavnostih še ostaja. Včasih so rekli, da se otroka vzgaja v razoru, torej ob delu na polju. Ob delu, ko so roke zaposlene, se lahko pogovarjamo o vsem, kar otroka zanima. On postavlja teme. To je najboljša vzgoja.", pravi Marko Juhant.

Pri vzgoji nikoli ne sme iti za tekmovanje, kdo bo zmagal?

»Pri odnosu nikoli ne bi smelo iti za tekmovanje, gre za sodelovanje. Kdo ima prav? Mama, saj ve, kaj je dobro za otroka in kaj potrebuje. Otrok pa ve samo tisto, kar mu paše, kar si želi. Mama pa poleg tega ve tudi, kaj je prav. Zato je mama mama in ima pooblastila za odločanje o določenih stvareh do otrokove odraslosti.«

Kolikokrat vprašamo otroka kako je, kako se počuti, kaj je na stvari, ga kaj skrbi?

»Otroka bi morali vsak dan skrbno vprašati, kako je? Ne pred pričami, na štiri oči. Takrat ima otrok možnost povedati tudi kaj bolj osebnega. Prisluhnimo mu, mu dajmo kratek nasvet, kratek, opogumimo ga. Ne potrebujejo strašnih naukov. Potrebujejo olajšanje, ob takšnih trenutkih sprostimo roke in objemimo ga, da bo začutil našo pravo ljubezen, saj je eden od ljudi, ki nam pomenijo največ na svetu.«

Zraven smo v malih stvareh, če tu znamo in zmoremo biti ob otroku, bomo uspešni tudi ob velikih stvareh, ki ga bodo pestile.

»Otrok ne upa izumljati, ker ga je strah presoje. Pohvale in graje ustavljajo kreativnost. Otrok se boji neuspeha, razmišlja, kaj če to, kar ustvarjam, ne bo vredno pohvale in to ga ustavlja. Potrebuje spodbudo, ko nekaj počne tako, kot si predstavljate, da je prav, je treba otroku samo povedati, da mu gre dobro, s prijaznim obrazom in z ne preveč besedami.«

Starši smo pogosto kradljivci izkušenj svojih otrok

»To delamo zaradi sebe, ne zaradi otroka, ker želimo svoj mir, potrditev, da smo dobro vzgajali. Otroci se ne morejo naučiti od izkušenj, če jim jih vzamemo. To se nam zdi dobro starševstvo. Če se otrok ne počuti varno, se ne more učiti in ne naučiti kar je zanj pomembno.«

V oddaji smo govorili tudi o tem, kaj je tožarjenje in kaj sporočanje težave. Kakšna je razlika? Vabljeni k poslušanju celotnega pogovora s specialnim pedagogom Markom Juhantom v drugi januarski oddaji »Za življenje, za danes in jutri«.

Znova ga bomo gostili v oddaji 9. marca ob 11-ih. Vprašanja zanj lahko pošljete na naslov: za.zivljenje@ognjisce.si, s pripisom za Marka Juhanta.

O njegovem delu, knjigah in predavanjih, pa najdete več informacij tudi na spletu cmrlj.biz.

Ne spreglejte: